Datum | Titel | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2024-02-27 | Åtgärdsprogram lanserat för att nå lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2024-02-02 | Analyskommentar - Lanserar lönsamhetsprogram | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-11-24 | Tar fortsatta steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
Analys |
Tar fortsatta steg mot lönsamhet
B2B fortsätter att levereraOmsättningen i kvartalet uppgick till 48,3 mkr vilket motsvarar en ökning med 46% y/y. Den organiska tillväxten uppgick till -11% som en följd av lägre marknadsföring vilket ledde till ökad churn inom B2C. Detta återspeglas i att intäkterna från B2C-verksamheten uppgick till 24,1 mkr vilket motsvarar en tillväxt om -3,6% y/y. ARR i Q3’23 uppgick till 203,8 mkr vilket motsvarar en tillväxt om 34% varav -21% var organisk. Den negativa organiska tillväxten av ARR förklaras till stor del med samma faktorer som omsättningen ovan; marknadsföringskostnaderna i Q3’23 var mindre än 1/3 av kostnaderna i Q3’22. Vi bedömer att churn kommer att stabilisera sig följande kvartal då ”marginalkunden” nu har lämnat. EBITA uppgick till -6,8 mkr vilket är upp från -21,4 mkr under Q3’22. Bolaget rör sig således succesivt mot svarta siffror på EBITA-nivå i en takt som vi räknat med och vi väntar oss svarta siffror under 2024. Justerar för fortsatt lägre marknadsföringskostnaderBaserat på den låga organiska tillväxten inom främst B2C sänker vi våra nettoomsättningsestimat med i snitt 10% under perioden 2024–2025. Vi bedömer att bolaget framöver väl kommer väga investeringar i marknadsföring mot målen att nå lönsamhet. I samband med rapporten meddelar bolaget att man börjat se och realisera kostnadssynergier. Denna optimering av kostnadsbasen i kombination med att vi drar ned våra estimat för marknadsföringsinvesteringar gör att EBITDA sjunker med 6,9 mkr under 2024 och 12 mkr under 2025. Sammanfattningsvis ser vi att bolaget rör sig mot ett positivt EBITA resultat tidigare än vi räknade med i inledningen av året.
Fortsatt missförstådd aktieVi har tidigare varit tydliga med att vi anser att marknaden värderar Albert i linje med konsumentnära prenumerationstjänster, vilka värderas lågt på börsen. I dagsläget har Albert ca 51% av intäkterna från B2B-verksamhet. Vi bedömer att dessa intäkter ska värderas annorlunda givet att de är förenliga med en lägre churn och lägre marknadsföringskostnader, vilket inte reflekteras i nuvarande värdering. Med anledning av att vi sänker våra estimat justerar vi ned vårt motiverade värde till 32–34 kr (45–47). Albert handlas i dagsläget på ett P/B om 0,8x. Kassan i Q3’23 uppgick till 94 mkr vilket kan ställas mot börsvärdet om ~190 mkr.
|
||||
2023-10-04 | Skifte i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-24 | B2B intäkter imponerar | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-05-30 | Starkt kassaflöde och steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-04-21 | Minskad volatilitet i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-03-07 | Förvärv tar bolaget närmare mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-12-20 | Analyskommentar - Genomför tre betydande förvärv | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-02 | Tar ett stort steg mot finansiella mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-01 | Analyskommentar - Överraskar positivt på samtliga punkter | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-19 | Stark tillväxt i kvartalet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-18 | Analyskommentar - Överträffar våra förväntningar | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-04 | Påskkampanjen visar på stark tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-02 | Analyskommentar - Stark trading update | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-03-10 | En europeisk marknadsledare | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|