Datum | Titel | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2024-02-19 | Minskade NAGATO-intäkter men höga ambitioner inom World TOURN | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-11-21 | Tuff marknad präglar Q3 | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-29 | Mot H2’23 med positiva signaler | Ladda ner | Visa Stäng | ||
Analys |
Mot H2’23 med positiva signaler
Fortsatt press från externa faktorerTourns omsättning under Q2 var fortsatt pressad, drivet av att Agency mötte en fortsatt avmattad annonsmarknad samtidigt som Nagato fortsatt präglades av lägre CPM-nivåer jämfört med Q2’22. Total omsättning uppgick till 26,3 mkr (33,4 mkr). Nagato minskade något mindre än Agency, drivet av att Nagato har en mer internationell marknad, samtidigt som man får stöd från de kanalförvärv man har bedrivit. Samtidigt som intäkterna därmed var pressade under H1, kommenterar Tourn att man under utgången av Q2 såg ökad aktivitet inom medieköp, samtidigt som man inom Nagato ser både något ökade CPM-nivåer samtidigt som visningstimmarna ökar. Utöver det ser vi att de två högprofilerade influencers som man knöt till sig under H1’23 är prestigekunder som är tillräckligt stora för att ha synlig inverkan på omsättningen. Säsongsmässiga effekter har präglat kassaflödet i H1Rörelseresultatet i Q2 uppgick till -6 mkr (-2,4 mkr) drivet av de lägre intäkterna. Kassaflödet pressas något, dock bland annat av rörelsekapitalet i Q2, och vi bedömer att kassaflödet under helåret 2023 kommer vara säsongsmässigt starkt under andra halvan. Utöver detta har Tourn vidtagit åtgärder för att minska kostnaderna, något som vi bedömer kommer synas redan i Q4. Fortsatt kapacitet att växa för egen förmåga Sammantaget anser vi att Q2 reflekterade den svaghet i marknaden, som vi sett indikationer på från flera andra håll. Vi ser ett nytt motiverat värde om 16–17 kr per aktie (23–25 kr) drivet av en ny värderingsmetodik och nya estimat. Tourn är fortsatt exponerat mot starka långsiktiga trender, med ett track-reckord av stark exekvering och ihållande tillväxt. Vi ser goda möjligheter för ett stabilare H2’23, samtidigt som sign-on-aktiviteten inom Nagato, kundtillskotten inom Agency, och det allmänna kostnadsfokuset lägger grund för våra prognoser för 2024. |
||||
2023-05-12 | Minskad omsättning i svag annonsmarknad | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-02-17 | Tillväxt trots en tuff annonsmarknad | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-22 | Från aggressiv tillväxt till lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-08-19 | Fortsatt internationell expansion men svagare annonsmarknad | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-13 | Stark utveckling i Q1 för båda affärsområdena | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-12 | Analyskommentar - Stark utveckling i Q1 för båda affärsområdena | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-03-14 | Rustat för stark tillväxt och balanserad lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-11-19 | Den starka tillväxten fortsätter | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-10-28 | Nytt nätverk från Tiktok | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-09-13 | Signerar Tiktok-nätverk | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-08-31 | Växer 125 % | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-05-20 | Stark guidning framåt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2021-03-16 | Youtubepartner med stark tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|