Datum | Titel | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2024-02-27 | Åtgärdsprogram lanserat för att nå lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2024-02-02 | Analyskommentar - Lanserar lönsamhetsprogram | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-11-24 | Tar fortsatta steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-10-04 | Skifte i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-24 | B2B intäkter imponerar | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-05-30 | Starkt kassaflöde och steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-04-21 | Minskad volatilitet i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
Analys |
Minskad volatilitet i intäkter återspeglas inte i värdering
Ny intäktsmix sedan storförvärv…I samband med att Albert tillträde förvärven av bolagen Film och Skola samt Strawbees ändrade bolaget sin intäktsmix från ca B2C 82% och B2B 18% till B2C 60% och B2B 40%. B2B intäkterna kännetecknas av en lägre churn, men längre försäljningscykler. Bolaget har nyligen fokuserat på att rikta in sig på större skolkoncerner, vilket har börjat bära frukt. I slutet av kvartalet slöts ett avtal med SBCSC, en skolkoncern i Indiana, USA. Avtalet innebär ett ARR tillskott om USD 57 000 eller ca 2% av B2B ARR vid utgången av Q4’22. …vilket inte reflekteras i värdering…Albert värderas i dagsläget på EV/sales NTM 0,5x, vilket är det lägsta sedan börsnoteringen. Värderingen är väsentligt lägre än för bolag med prenumerationstjänster inriktade mot konsument som i dagsläget värderas på EV/sales NTM om 1,5x. De mjukvarubolag vi tittar på och har använt som bas i vår värderingsansats värderas i spannet 4-6 EV/sales NTM. Historiskt har bolaget värderats i paritet med eller med ett mindre premium mot andra prenumerationsbaserade konsumenttjänster. Givet att bolaget nu har en mix om 40/60% B2B intäkter anser vi att man på sikt bör röra sig mot värderingen hos mjukvarubolag.
… men i motiverat värdeVi bibehåller vårt motiverade värde om 52-54 kr och bedömer att bolaget genom de förvärv som genomförts har tagit stora steg mot sina finansiella mål om en nettoomsättning om 500 mkr 2025. Vi bedömer att ökade B2B-intäkter kommer att minska volatiliteten i intäkterna och göra att bolaget rör sig mot lönsamhet då marknadsföring blir en mindre del av intäkterna, vilket i sin tur skulle motivera en multipelexpansion.
|
||||
2023-03-07 | Förvärv tar bolaget närmare mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-12-20 | Analyskommentar - Genomför tre betydande förvärv | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-02 | Tar ett stort steg mot finansiella mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-01 | Analyskommentar - Överraskar positivt på samtliga punkter | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-19 | Stark tillväxt i kvartalet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-18 | Analyskommentar - Överträffar våra förväntningar | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-04 | Påskkampanjen visar på stark tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-02 | Analyskommentar - Stark trading update | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-03-10 | En europeisk marknadsledare | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|