Datum Titel Alternativ
2024-02-19 Minskade NAGATO-intäkter men höga ambitioner inom World TOURN Ladda ner | Visa Stäng
2023-11-21 Tuff marknad präglar Q3 Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-29 Mot H2’23 med positiva signaler Ladda ner | Visa Stäng
2023-05-12 Minskad omsättning i svag annonsmarknad Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 12 May 2023 | TOURN International

Minskad omsättning i svag annonsmarknad

 

Minskad omsättning i svag annonsmarknad

Omsättningen i Q1 blev 22 mkr, vilket var en kraftig minskning med 32% jämfört med det starka Q1 förra året (33). YouTubenätverket Nagato har påverkats av en svagare annonsmarknad med fortsatt lägre intäkt per visning och omsättningen var ner 24% y/y till 12 mkr (16). Tourn är också beroende av när annonsörer bokar sina kampanjer, vilket kan skilja sig åt från kvartal till kvartal. Agenturdelen TOURN Agency minskade omsättningen med 40% y/y och landade på 10 mkr (16). EBITDA kom in i linje med förra året på -2 mkr och TOURN visar på fortsatt god kostnadskontroll.

Tillväxten bör komma tillbaka

Kampanjer har historiskt fluktuerat mycket mellan kvartalen. Enligt bolaget har marknaden förbättrats i slutet av Q1 och början av Q2. Man har också fortsatt att öka antal användare och visningar inom Nagato, vilket gör att om intäkt per visning kommer tillbaka får det en positiv hävstångseffekt. Transformationen från annonsering i ”gammelmedia” till en billigare, mer effektiv och riktad annonsering via sociala medier har fortsatt mer att ge. Den starka kassapositionen ger möjligheter att öka tillväxten bl.a. genom att rekrytera via sign-on-bonusar och köpa befintliga YouTube-kanaler.

 

Försiktigare i såväl prognoser som avkastningskrav

Vi tar ner våra försäljningsprognoser för att reflektera den svagare annonsmarknaden. Våra prognoser för Nagato bygger bland annat på att rekryteringarna via sign-on-bonusar ökar, vilket får en hävstångseffekt på intäkterna. För Nagato i övrigt och Agency är våra prognoser konservativa. Värt att notera är att våra prognoser ligger långt under TOURNs finansiella mål om att omsätta 500 mkr 2025. Vi höjer vårt avkastningskrav från 14% till 16% för att reflektera en hög risk. Sammantaget tar vi ner vårt motiverade värde till 23-25 kr (28-32).

 

2023-02-17 Tillväxt trots en tuff annonsmarknad Ladda ner | Visa Stäng
2022-11-22 Från aggressiv tillväxt till lönsamhet Ladda ner | Visa Stäng
2022-08-19 Fortsatt internationell expansion men svagare annonsmarknad Ladda ner | Visa Stäng
2022-05-13 Stark utveckling i Q1 för båda affärsområdena Ladda ner | Visa Stäng
2022-05-12 Analyskommentar - Stark utveckling i Q1 för båda affärsområdena Visa Stäng
2022-03-14 Rustat för stark tillväxt och balanserad lönsamhet Ladda ner | Visa Stäng
2021-11-19 Den starka tillväxten fortsätter Ladda ner | Visa Stäng
2021-10-28 Nytt nätverk från Tiktok Ladda ner | Visa Stäng
2021-09-13 Signerar Tiktok-nätverk Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-31 Växer 125 % Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-20 Stark guidning framåt Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-16 Youtubepartner med stark tillväxt Ladda ner | Visa Stäng

Kommande händelser

11 May 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q1
24 May 2024 | Årsstämma 2023
27 May 2024 | Årligutdelning
24 Aug 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q2
15 Nov 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q3
13 Feb 2025 | Bokslutskommuniké 2024