Blickar på Europa
Nettoomsättningen uppgick till SEKm 579 (522), en ökning med 11% y/y och något över vårt estimat om SEKm 573. Den organiska tillväxten uppgick till -2%. Generellt var försäljningen svag i juli på samtliga geografiska marknader för att under augusti och september återhämta sig på ett bra sätt. Samtidigt uppvisade bolagets åtta prioriterade varumärken en organisk tillväxt om 2%. EBITDA, före poster av engångskaraktär, uppgick till SEKm 52 (42), motsvarande en marginal på 9,0% (8,0). Förbättringen var främst hänförlig till Sverige till följd av högre försäljningsvolymer, planenliga realiserade synergier från förvärv och god kostnadskontroll. Trots att rapporten kom in i linje med vår förväntan drar vi ned vår EBIT estimat för 2017 med 16%. Detta är primärt drivet av de integrationskostnader (SEKm 22) bolaget tog under kvartalet för Bringwell. Ledningen uppger att detta inte kommer upprepas under Q4 utan samtliga kostnader togs under Q3. Vi lämnar estimaten för 2018e oförändrade. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.
11% tillväxt under kvartalet
Nettoomsättningen uppgick till SEKm 579 (522), en ökning med 11% y/y och något över vårt estimat om SEKm 573.. Den organiska tillväxten uppgick till -2%. Generellt var försäljningen svag i juli på samtliga geografiska marknader för att under augusti och september återhämta sig på ett bra sätt. Samtidigt uppvisade bolagets åtta prioriterade varumärken en organisk tillväxt om 2%. Bruttomarginalen steg till 35,4% (33,3), drivet av integrationen av Bringwell, med sin tyngdpunkt i kategorier med generellt högre bruttomarginal. Dessutom var kund- och produktmixen gynnsam på några geografiska marknader. EBITDA, före poster av engångskaraktär, uppgick till SEKm 52 (42), motsvarande en marginal på 9,0% (8,0). Förbättringen var främst hänförlig till Sverige till följd av högre försäljningsvolymer, planenliga realiserade synergier från förvärv och god kostnadskontroll. Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till SEKm 32 (13), i huvudsak till följd av ett väsentligt starkare kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital.
Sneglar mot Europa
Bolaget uppger att de under våren har gjort en analys av marknaden för hälsa och välbefinnande i Europa och har kunnat konstatera att den är fragmenterad på samma vis som den nordiska var då Midsona startade sin förvärvsresa. Företrädesvis består marknaden av privatägda bolag med positioner i någon eller några nischer. Bolaget flaggar för att de har identifierat ett antal intressanta objekt och kommer nu att börja undersöka möjligheterna till förvärv.
Integrationskostnaden av Bringwell drar ned EPS för 2017e
Trots att rapporten kom in i linje med vår förväntan drar vi ned vår EBIT estimat för 2017 med 16%. Detta är primärt drivet av de integrationskostnader (SEKm 22) bolaget tog under kvartalet för Bringwell. Ledningen uppger att detta inte kommer upprepas under Q4 utan samtliga kostnader togs under Q3. Vi lämnar estimaten för 2018e oförändrade. På våra reviderade prognoser handlas Midsona på P/E 15,4x för 2018e. Detta anser vi är attraktivt givet: 1) den starka varumärkesportföljen, 2) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, 3) nya strategiska exportkunder för Urtekram samt 4) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.