Datum | Rubrik | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2020-11-23 | Kostnadskontroll stärker marginaler | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2020-08-19 | Björn Borg - Stark onlinehandel ger tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
Analys |
Björn Borg – Stark onlinehandel ger tillväxtBjörn Borg redovisar försäljning för andra kvartalet om 148 mkr (141,7 mkr) vilket var starkt över våra estimat om 110 mkr. Avvikelsen beror på att onlinehandeln (egen samt via externa försäljare) var starkare än väntat och växte 58 % y/y, samt att den svenska grossistverksamheten växte 55 % y/y. Tillväxten i grossistverksamheten drevs av mycket stark utveckling under slutet av kvartalet. Mot bakgrund av en starkare försäljning höjer vi försäljningsestimaten till 720 mkr 2020e (661 mkr). 2021-2022 lämnar vi tillväxtestimaten oförändrade. EBIT-estimat för 2020e är -1 mkr (-19 mkr). Björn Borg handlas till EV/EBIT 11x på 2021e och 8x på 2022, vilket är närmare detaljhandelsbolag utan prissättningsförmågan av ett varumärke. Vi justerar upp vårt motiverade värde till 19-21 kr (17-19) och ser medelhög potential men till medelhög risk. Tillväxt driven av onlinehandelBjörn Borg redovisar försäljning för andra kvartalet om 148 mkr (141,7 mkr) vilket var starkt över våra estimat om 110 mkr. Avvikelsen beror på att onlinehandeln (egen samt via externa försäljare) var starkare än väntat och växte 58 % y/y, samt att den svenska grossistverksamheten växte 55 % y/y. Tillväxten i grossistverksamheten drevs av mycket stark utveckling under slutet av Q2. Justerar estimatEBIT uppgick till -13,4 mkr mot estimat om -11,7 där våra estimat främst avvek på grund av kreditförluster om 6,5 mkr samt kostnader relaterade till nedstängning av externa grossistbutiker i Sverige, som vi bedömer är av engångskaraktär. Mot bakgrund av en starkare försäljning höjer vi försäljningsestimaten till 720 mkr 2020e (661 mkr). 2021-2022 lämnar vi tillväxtestimaten oförändrade. EBIT-estimat för 2020e är -1 mkr (-19 mkr). Värderingsrabatt mot sektorBjörn Borg värderas till en rabatt mot sektorn och vi bedömer att rabatten inte är fullt motiverad. Björn Borg handlas till EV/EBIT 11x på 2021e och 8x på 2022, vilket är närmare detaljhandelsbolag utan prissättningsförmågan av ett varumärke. Vi justerar upp vårt motiverade värde till 19-21 kr (17-19) och ser medelhög potential men till medelhög risk. |
||||
2020-07-13 | Handlingskraftighet i prövande tider | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2020-05-18 | Covid-19 medför minskad försäljning | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2020-03-25 | Indikerar lägre intäkter framöver | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2020-03-04 | Kvartal med motvind | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2019-11-26 | Ett varumärkesbolag till retailvärdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|