Datum | Titel | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2024-02-27 | Åtgärdsprogram lanserat för att nå lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2024-02-02 | Analyskommentar - Lanserar lönsamhetsprogram | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-11-24 | Tar fortsatta steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-10-04 | Skifte i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-24 | B2B intäkter imponerar | Ladda ner | Visa Stäng | ||
Analys |
B2B intäkter imponerar
Stark tillväxt B2B lägre B2COmsättningen i kvartalet uppgick till 51,0 mkr vilket motsvarar en tillväxt om 64% y/y. Den organiska tillväxten uppgick till -5% och förklaras med att bolaget investerar mindre i marknadsföring vilket leder till en lägre tillväxt inom B2C. Vidare har bolaget har haft kampanjer under sommaren inom B2C som kommer addera tillväxt under Q3’23. ARR vid kvartalets utgång uppgick till 206,1 mkr. Tillväxten y/y uppgick till 58% y/y och -5% q/q. Anledningen till minskningen q/q går att härleda till lägre marknadsföringsinvesteringar. EBITA i kvartalet uppgick till -6,9 mkr. Föregående år uppgick EBITA till -12,6 mkr. Förbättringen går att härleda till de initiativ som bolaget annonserade i samband med Q4’22 rapporten, operativt kassaflöde under H1 uppgick till -2,7 mkr vilket ska kan jämföras med -32,6 mkr under H1’22 . Skifte i intäkter återspeglas inte i kursenAlbert har som mål att nå en omsättning om 500 mkr 2025. Vi anser att denna målsättning bör ligga som grund för både estimat och värdering. Vi bedömer att de förvärv som Albert tillträder under inledningen av 2023 är ett stort steg på vägen mot dessa mål. Vi bedömer att Albert efter dessa förvärv bör se en uppvärdering då man nu har en betydligt högre andel B2B-intäkter än tidigare. Dessa är mindre volatila än B2C-intäkter och motiverar därför en högre värdering. Vidare anser vi att resan mot lönsamhet och positivt kassaflöde Albert genomfört under H1’23 inte har återspeglats i kursen. På inslagen väg mot lönsamhet och ny intäktsmix Baserat på att bolaget nu prioriterar att röra sig mot lönsamhet sänker vi våra estimat för totala intäkter med 8,5% 2024 och 13,1% 2025. Detta är en direkt följd av att vi minskar investeringarna i marknadsföring framöver. Baserat på att investeringarna i marknadsföring nu är lägre sänker vi bara våra EBITDA-estimat med 2,5 mkr 2024 och 9,2 mkr. Vi gör även en mindre justering av vårt motiverade värde från 45-47 kr (47-50). Vi anser att den resa Albert inlett mot lönsamhet inte reflekteras i dagens kursnivåer.
|
||||
2023-05-30 | Starkt kassaflöde och steg mot lönsamhet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-04-21 | Minskad volatilitet i intäkter återspeglas inte i värdering | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-03-07 | Förvärv tar bolaget närmare mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-12-20 | Analyskommentar - Genomför tre betydande förvärv | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-02 | Tar ett stort steg mot finansiella mål | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-11-01 | Analyskommentar - Överraskar positivt på samtliga punkter | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-19 | Stark tillväxt i kvartalet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-07-18 | Analyskommentar - Överträffar våra förväntningar | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-04 | Påskkampanjen visar på stark tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-05-02 | Analyskommentar - Stark trading update | Visa Stäng | ||
|
||||
2022-03-10 | En europeisk marknadsledare | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|