Höjer de finansiella målen
Den organiska tillväxten i Q1’19 uppgick till -2,6%, primärt drivet av ett avslutat försäljningsuppdrag (Alpro). Däremot steg de åtta prioriterade varumärkena med 5,6%, genom en kraftig försäljningstillväxt av varumärket Friggs, drivet av nya produkter samt lansering på marknader utanför Sverige. Efter rapporten har vi sänkt vårt EBIT-estimat för 2019e med 15% drivet av övergången till IFRS 16 vilket medförde en ökad avskrivning på 10 mkr av materiella anläggningstillgångar och en fortsatt avmattning av efterfrågan på ekologiska varumärken. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 17,5x för 2019e samt 12,5x för 2020e. Detta anser vi är attraktivt givet: a) den starka varumärkesportföljen, b) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, c) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har en strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.
Tvåsiffrig tillväxttakt för Friggs
Den organiska tillväxten i Q1’19 uppgick till -2,6%, primärt drivet av ett avslutat försäljningsuppdrag (Alpro). Däremot steg de åtta prioriterade varumärkena med 5,6%, genom en kraftig försäljningstillväxt av varumärket Friggs, drivet av nya produkter samt lansering på marknader utanför Sverige. Försäljningen uppgick till 786 mkr (610) jämfört med vår förväntan om 794 mkr. Avvikelsen förklaras av 1) en viss kapacitetsbrist hos leverantörer samt 2) den tyska marknaden uppvisade en viss avmattning under mars till följd av påskhelgen. Bruttomarginalen uppgick till 29,8% (34,1), vilket var något under vår förväntan om 31%. Avvikelsen låg i att vi räknat med ett större bidrag från prishöjningarna på den svenska marknaden. Justerat för den kända omstruktureringskostnaden (EO-post) på 25 mkr samt koncernens övergång till IFRS 16 upp gick EBITDA till 62 mkr (57), vilket var 10 mkr under vår förväntan.
Fler förvärv på väg?
Midsonas styrelse har reviderat upp bolagets långsiktiga mål. 1) Nettoomsättningstillväxten höjs till över 15 % (10%) genom organisk tillväxt och förvärv. 2) Målet för EBITDA-marginalen höjs till över 12% (10%). 3) Målet för nettoskuldsättning/EBITDA höjs till 3,0–4,0x (<2,0x). Utdelningsmålet (att över tid lämna utdelning >30% av resultat efter skatt) lämnas oförändrat. Vi tolkar de nya finansiella målen som ett tecken på att bolaget kommer accelerera förvärvstakten. .
Sänker EBIT 19e drivet av IFRS 16
Efter rapporten har vi sänkt vårt EBIT-estimat för 2019e med 15% drivet av övergången till IFRS 16 vilket medförde en ökad avskrivning på 10 mkr av materiella anläggningstillgångar och en fortsatt avmattning av efterfrågan på ekologiska varumärken. Dock ser vi fortsatt potential för aktien baserat på 1) prishöjningar som vi räknar med ska få full effekt under 2019, 2) en del kostnadssynergier från besparingsprogrammet som kommer kapitaliseras, 3) synergier från Davert samt 4) ökad efterfrågan av kontraktstillverkning. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 17,5x för 2019e samt 12,5x för 2020e. Detta anser vi är attraktivt givet: a) den starka varumärkesportföljen, b) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, c) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har en strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.