Senaste analysen | 27 May 2022 | STRAX

Påvisar stabilitet i Q1'22

  Produktmixen fortsätter påverka marginalen Nettoomsättningen i Q1’22 uppgick till EUR 40m (EUR 28m i Q1’21), vilket motsvarar en tillväxt om 42% y/y och var framför allt drivet av Covid-19-antigentester.…

Läs analysen
Senaste analysen | 28 Feb 2022 | STRAX

Nytt partneravtal i Tyskland

  Produktmixen fortsätter påverka marginalen Nettoomsättningen i Q4’21 uppgick till EUR 42m (35m i Q4’20), vilket motsvarar en tillväxt om 19% y/y. Försäljningen av Egna varumärken uppgick till EUR 11m…

Läs analysen
Senaste analysen | 30 Nov 2021 | STRAX

Fortsatt påverkade av makrofaktorer

  Utmaningarna kvarstår Nettoomsättningen i Q3’21 uppgick till EUR 27m (26m i Q3’20), vilket motsvarar en tillväxt om 2% y/y. Försäljningen av Egna varumärken (inkl. personlig skyddsutrustning) uppgick till EUR…

Läs analysen
Senaste analysen | 27 Aug 2021 | STRAX

Fortsatta utmaningar

  Fortsatta utmaningar Nettoomsättningen i andra kvartalet uppgick till EUR 26,6m (28,0), vilket motsvarar en minskning med 5% y/y. Försäljningen av mobiltillbehör och personlig skyddsutrustning uppgick till EUR 18,0m (15,9)…

Läs analysen
Senaste analysen | 1 Jun 2021 | STRAX

Tillväxt på bekostnad av marginaler

  God tillväxt på bekostnad av bruttomarginal Nettoomsättningen i Q1 uppgick till EUR 28,1m (+27% y/y) mot våra estimat om EUR 23,2m. Own Brands växte med 112% y/y, medan distributionsverksamheten…

Läs analysen
Senaste analysen | 26 Apr 2021 | STRAX

Storbolag inom mobilaccessoarer

Vi inleder bevakning på STRAX Varumärkesbyggare Vi inleder bevakning på STRAX, ett bolag inom marknaden för mobilaccessoarer. Bolaget säljer produkter under egna, licensierade och tredjepartsvarumärken och har ett geografiskt fokus…

Läs analysen
Datum Rubrik Alternativ
2022-05-27 Påvisar stabilitet i Q1'22 Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-28 Nytt partneravtal i Tyskland Ladda ner | Visa Stäng
2021-11-30 Fortsatt påverkade av makrofaktorer Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 30 Nov 2021 | STRAX

Fortsatt påverkade av makrofaktorer

 

Utmaningarna kvarstår

Nettoomsättningen i Q3’21 uppgick till EUR 27m (26m i Q3’20), vilket motsvarar en tillväxt om 2% y/y. Försäljningen av Egna varumärken (inkl. personlig skyddsutrustning) uppgick till EUR 12m (10), där personlig skyddsutrustning stod för EUR 4,8m (4,7). Distribution omsatte EUR 15m (16). Bruttomarginalen uppgick till 10% (29%) och kan framför allt förklaras av produktmix. EBIT under Q3’21 uppgick till EUR 0,6m (3,5).

Ser över möjligheten att IPOa distribution

I samband med rapporten meddelar bolaget att man ser över möjligheten att börsnotera segmentet

Distribution. Bolaget bedömer att detta bidrar till ökad transparens samt tydliggör värdet i de olika segmenten. Vidare kommunicerade bolaget att man till följd av pressade marginaler under Q3 inte uppnådde ett av de särskilda villkoren vad gäller låneavtalet men där en acceptans (s.k. waiver) har erhållits.

Justerar estimat och motiverade värde

Givet fortsatta utmaningar och osäkerhet bolaget står inför har vi justerat våra estimat. Från tidigare antagen återhämtning under H1 2022, antar vi nu att en del av återhämtningen kommer under andra halvan av 2022, men med full återhämtning och tillväxt 2023. Nytt motiverat värde om 4,3-4,4 kr per aktie (4,7-5,0). Hög risk kvarstår.
2021-08-27 Fortsatta utmaningar Ladda ner | Visa Stäng
2021-06-01 Tillväxt på bekostnad av marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2021-04-26 Storbolag inom mobilaccessoarer Ladda ner | Visa Stäng

Kommande händelser

25 Aug 2022 | Kvartalsrapport 2022-Q2