Dags att skörda frukterna
ZetaDisplay lämnar en rapport utan några större överraskningar. Nettoomsättningen ökade med 7% till 97,4 (90,8) mkr, vilket var drygt 3% under vår prognos. De repetitiva intäkterna uppgick till 32,5 (22,0) mkr, vilket var i linje med vårt estimat. Därmed var tillväxten inom de återkommande intäkterna 3% q/q och 48% y/y. Under H1’19 har ledningen genomfört tillväxtsatsningar för att stärka organisationen. Detta har resulterar i en högre kostnadsbas men också gett resultat i form av två stora internationella kundavtal, vilket vi bedömer som långsiktigt positivt. Vi räknar med att IKEA ger en effekt på försäljningen från och med H2’19, men framförallt 2020, och bedömer att ramavtalet är bolagets största någonsin. ZetaDisplay fortsätter att värderas i paritet med hårdvarubolagen, vilket vi bedömer som fel givet bolagets mjukvaruresa. Sammantaget ser vi en fortsatt hög potential i aktien, till en medelhög risk, och upprepar vårt motiverade värde per aktie på 30 kr.
En rapport utan några större överraskningar
ZetaDisplay ökar sin nettoomsättning med 7% till 97,4 (90,8) mkr andra kvartalet, vilket var drygt 3% under vår prognos. Som väntat når man åter tillväxt i de repetitiva intäkterna som uppgick till 32,5 (22,0) mkr i kvartalet – i linje med vårt estimat. Därmed uppgår tillväxten i de återkommande intäkterna till 48% y/y eller 3% q/q. Noterbart är att samtliga fyra marknader uppvisar en tillväxt inom repetitiva intäkter på minst 21% under kvartalet. Sett till första halvåret 2019 uppvisar samtliga marknader förutom Nederländerna tillväxt även inom hårdvara, vilket ger en stabil bas för fortsatt god tillväxt inom de återkommande intäkterna. Givet försäljningsmixen mellan kontrakterad- och hårdvaruförsäljning överraskar bruttomarginalen positivt med drygt en halv procentenhet och uppgick till 53,8% (50,2%), motsvarande ett bruttoresultat på 52,4 (45,6) mkr. Under första halvåret har tillväxtsatsningar genomförts vilket har ökat kostnadsbasen. Detta har påverkat EBIT negativt men även resulterat i långsiktiga viktiga internationella avtal med Ekornes och IKEA. Därmed bedömer vi dessa satsningar som väl motiverade och långsiktigt rätt strategi.
Per Mandorf tillträder – fokus på mjukvara
Med en gedigen mjukvarubakgrund tillsätts Per Mandorf som VD från och med 1 september. Givet Mandorf’s bakgrund bedömer vi det som troligt att fokus framöver kommer att ligga på mjukvara och digitalisering. Vi har en längre tid betonad ZetaDisplays mjukvaruresa och att bolaget bör värderas i paritet med övriga mjukvarubolag. Med Per Mandorf vid rodret bör denna sida av ZetaDisplay lyftas fram än mer.
2020 ett hårdvarutungt år med utrullning till IKEA
Under kvartalet har ZetaDisplay tecknat ett ramavtal med IKEA, som vi bedömer ger effekt på försäljningen från och med H2’19. Inga siffror på ramavtalet delges, men vi uppskattar värdet per IKEA-varuhus överstiger 2 mkr, utspritt över en flerårsperiod. Vi räknar med att IKEA skalar upp utrullningen de närmaste åren, med väsentlig påverkan redan 2020. Med det sagt räknar vi med att 2020 blir ett hårdvarutungt år. Vi bedömer samtidigt att kostnaderna för att möta IKEA-utrullningen är tagna. Sammantaget justerar vi upp vår försäljningsprognos med 12% för innevarande år och drygt 20% för kommande år. På 2019e handlas ZetaDisplay på 1,2x EV/Sales, vilket kan jämföras med andra mjukvarubolag som värderas omkring 4x EV/Sales. Därmed upprepar vi vårt motiverade värde per aktie på 30kr och ser en fortsatt hög potential i aktien, till en medelhög risk.