Datum Titel Alternativ
2024-02-15 Bra position in i 2024 Ladda ner | Visa Stäng
2023-11-09 Analyskommentar - SenzaGen med på Deloittes ranking Visa Stäng
2023-10-25 Analyskommentar - Försäljningssiffror för Q3 Ladda ner | Visa Stäng
2023-09-28 Analyskommentar - Får ny order Visa Stäng
2023-08-25 På väg mot kassaflödesneutralitet Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-24 Analyskommentar - Initial rapportkommentar Visa Stäng
Analys | 24 Aug 2023 | SenzaGen

Analyskommentar – Initial rapportkommentar

 

Initial rapportkommentar

Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden januari–juni 2023 till 23,6 mkr (19,9), en ökning med 18 procent i jämförelse med föregående år. Den förvärvade försäljningen genom ToxHub bidrog med 9 procent av den totala nettoomsättningen. Den organiska tillväxten drevs av stark tillväxt (23 %) för GARD-tester. Koncernens bruttoresultat blev 16,3 mkr(12,7), vilket motsvarar en förbättrad bruttomarginal om 69% (64). Bruttomarginalen för både GARD- och VitroScreen-tester har blivit bättre under halvåret. De totala rörelsekostnaderna för perioden uppgick till 29,1 mkr (27,0). De ökade kostnaderna hänförs till framåtriktade satsningar i enlighet med bolagets tillväxtstrategi, vilken inkluderar förvärv. Genom förvärvet av ToxHub har antalet medarbetare ökat med 3 personer i jämförelse med motsvarande period i fjol. Koncernens EBITDA förbättrades till -6,8 mkr (-9,1).

Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till -13,4 mkr (-19,0). Kassaflödet påverkas negativt av kundfordringar på 7,7 mkr (8,9) till följd av leveranser i slutet av perioden. Periodens totala kassaflöde blev -15,0 mkr (-20,3). Exklusive investerings- och förvärvs-aktiviteter förbättrades kassaflödet med 5 mkr. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 25 mkr.

Bolaget uppger att intresset för GARD ökar efter OECD-godkännandet men reflekteras ännu inte fullt ut i försäljningen som ändå växte med 23 procent mot jämförelseperioden ifjol. Vid halvårsskiftet hade hela 14 nya kunder tillkommit, vilket kan jämföras med 18 på helåret 2022. Antalet order var betydligt fler än under
jämförelseperioden ifjol som dominerades av två rekordstora beställningar, varav den ena på över 4 miljoner kronor. Detta samtidigt som försäljningen från återkommande kunder uppgick till 73 procent, bland annat genom ett större kundanpassningsprojekt med ett världsledande kosmetikabolag. Bolaget bedömer att det har tillräcklig finansiering för att genomföra sin organiska tillväxtplan. Vi återkommer med mer detaljerade kommentarer.

 

2023-07-07 Analyskommentar - Utökar marknadsnärvaro Visa Stäng
2023-05-04 Giftfri tillväxt Ladda ner | Visa Stäng

Kommande händelser

15 May 2024 | Årsstämma 2023
15 May 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q1
16 May 2024 | Årligutdelning
15 Aug 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q2
8 Nov 2024 | Kvartalsrapport 2024-Q3