Datum | Titel | Alternativ | ||
---|---|---|---|---|
2024-05-16 | Förtroendebyggande start på året | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2024-02-15 | Bra position in i 2024 | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-11-09 | Analyskommentar - SenzaGen med på Deloittes ranking | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-10-25 | Analyskommentar - Försäljningssiffror för Q3 | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-09-28 | Analyskommentar - Får ny order | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-25 | På väg mot kassaflödesneutralitet | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-08-24 | Analyskommentar - Initial rapportkommentar | Visa Stäng | ||
Analys |
Analyskommentar – Initial rapportkommentar
Initial rapportkommentarKoncernens nettoomsättning uppgick under perioden januari–juni 2023 till 23,6 mkr (19,9), en ökning med 18 procent i jämförelse med föregående år. Den förvärvade försäljningen genom ToxHub bidrog med 9 procent av den totala nettoomsättningen. Den organiska tillväxten drevs av stark tillväxt (23 %) för GARD-tester. Koncernens bruttoresultat blev 16,3 mkr(12,7), vilket motsvarar en förbättrad bruttomarginal om 69% (64). Bruttomarginalen för både GARD- och VitroScreen-tester har blivit bättre under halvåret. De totala rörelsekostnaderna för perioden uppgick till 29,1 mkr (27,0). De ökade kostnaderna hänförs till framåtriktade satsningar i enlighet med bolagets tillväxtstrategi, vilken inkluderar förvärv. Genom förvärvet av ToxHub har antalet medarbetare ökat med 3 personer i jämförelse med motsvarande period i fjol. Koncernens EBITDA förbättrades till -6,8 mkr (-9,1). Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till -13,4 mkr (-19,0). Kassaflödet påverkas negativt av kundfordringar på 7,7 mkr (8,9) till följd av leveranser i slutet av perioden. Periodens totala kassaflöde blev -15,0 mkr (-20,3). Exklusive investerings- och förvärvs-aktiviteter förbättrades kassaflödet med 5 mkr. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 25 mkr. Bolaget uppger att intresset för GARD ökar efter OECD-godkännandet men reflekteras ännu inte fullt ut i försäljningen som ändå växte med 23 procent mot jämförelseperioden ifjol. Vid halvårsskiftet hade hela 14 nya kunder tillkommit, vilket kan jämföras med 18 på helåret 2022. Antalet order var betydligt fler än under
|
||||
2023-07-07 | Analyskommentar - Utökar marknadsnärvaro | Visa Stäng | ||
|
||||
2023-05-04 | Giftfri tillväxt | Ladda ner | Visa Stäng | ||
|