Verksamhet
UPSALES TECHNOLOGY
Upsales är ett svenskt bolag med drygt 40 anställda och över 600 kunder i tio länder. Daniel Wikberg grundade Upsales 2003 med ambitionen att revolutionera arbetet för säljorganisationer med en ny typ av CRM som var enkelt att använda. Även om väldigt mycket har hänt med produkten sedan dess så lever filosofin vidare.
Upsales hjälper kunder att effektivisera sälj- och marknadsprocesser för att skapa snabbare tillväxt. Många B2B-företag har stora utmaningar med att få sälj och marknad att arbeta tillsammans. Så om du vill växa snabbt och med kvalitet – kommer det göra ont. Upsales startade 2003 för att hjälpa snabbväxande bolag med denna utmaning.
AFFÄRSIDE
Upsales hjälper företag att skapa tillväxt med hjälp av molntjänster inom försäljning, marknadsföring och analys.
VISION
Att möjliggöra överlägsen och mätbar försäljning och marknadsföring för B2B-företag.
MÅLSÄTTNING
Bolagets mål är att ha en genomsnittlig ARR-tillväxt om lägst 30 procent per år och att minst 80 procent av omsättningen ska bestå av återkommande intäkter (ARR).
AFFÄRSMODELL
VD och grundade Daniel Wikberg kom på iden till Upsales när han som säljare såg ett behov av en CRM-lösning som var enkel att använda och implementera. De CRM-system som fanns då var svåra och omständliga att använda. Sedan starten av Upsales har enkelhet därmed varit ett ledord.
Plattformen är idag till stor del automatiserad, vilket gör att en säljare utan marknadsföringskunskaper på bara några minuter kan skapa marknadsföringskampanjer och event. För att underlätta hanteringen av data som finns i olika system och källor kan Upsales integrera med andra system såsom ekonomi- och faktureringssystem, kalender och e-postsystem. Tjänsten är abonnemangsbaserad där kunderna, beroende på version, betalar en månad eller ett år i taget. Tjänsten erbjuds som en molnbaserad mjukvara vilket betyder att Upsales tillhandahåller sin tjänst över internet och att kunderna inte behöver installera någon mjukvara på den enhet (dator, mobil eller surfplatta) där tjänsten ska användas.
Upsales strävan efter att erbjuda en lättanvänd produkt möjliggör också en skalbarhet i affären, med en stor andel återkommande intäkter. Under 2018 bestod 84 procent av bolagets intäkter återkommande abonnemangsintäkter och enbart 16 procent konsulttjänster.