Verksamhet
Om Företaget
Björn Borg är ett internationellt sportmodemärke för människor som vill känna sig aktiva och attraktiva. Dom vill inspirera människor att fortsätta rör sig – i kropp och själ – både genom deras produkter och deras kommunikation. Varumärket har en passion för sportmode- och designprodukter som kombinerar unikt uttryck, perfekt passform, bra funktionalitet och långvarig kvalitet.
Varumärket Björn Borg grundades på den svenska modemarknaden under första hälften av 1990-talet och har idag en stark position på sina etablerade marknader, särskilt i den största produktgruppen, underkläder.
Björn Borg är representerad på cirka 20 marknader, varav Sverige och Nederländerna är de största.
Björn Borg förvärvade sin tidigare Benelux-distributör 2016. Förvärvet, som avslutades den 2 januari 2017, är ett viktigt steg för att påskynda den vertikala integrationen av Björn Borgs verksamhet och är i linje med strategin att närma sig konsumenter och detaljhandlare i Björn Borgs huvudmarknader.
Björn Borg-gruppen äger och utvecklar varumärket Björn Borg. Verksamhetens fokus är underkläder och sportkläder samt licensiering av skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter säljs på cirka 20 marknader, varav Sverige och Nederländerna är de största.
Björn Borg-gruppen har verksamhet på alla nivåer från varumärke till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker och e-handel. Verksamheten omfattar varumärkesutveckling och tjänster för nätverk av licensinnehavare och distributörer samt produktutveckling inom kärnverksamheten, underkläder och sportkläder. Koncernen ansvarar också för distribution av underkläder och sportkläder i Sverige, England och Finland, samt skor i Sverige, Finland, Baltikum och Danmark.
Genom förvärvet av Benelux-distributören hanterar gruppen också distributionen av underkläder och sportkläder i Nederländerna och Belgien från och med den 2 januari 2017.
Björn Borg-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2007.