Växlar upp trots motvind från Påsk
Midsonas försäljning ökade med 17% y/y till SEKm 610, jmf med vår förväntan om SEKm 602. Bakomliggande faktorer var tillväxt inom alla fyra geografiska affärsområden. Tillväxten var både förvärvsdriven och organisk. Den valutajusterade organiska tillväxten var 3%. Bolagets åtta prioriterade varumärken växte 1,1% under kvartalet. Efter rapporten höjer vi EPS för 2018e med 4,5% drivet av en starkare försäljning samt EBITDA-marginal under Q1’18. Detta trots att påsken inföll under kvartalet. Uppskattningsvis påverkade påsken förra året EBITDA med ca SEKm 8 vilket indikerar att ett starkt Q2’18 står för dörren. Samtidigt sänker vi EPS för 2019e med 6% drivet av tappet av Alpro. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.
3% organisk tillväxt
Midsonas försäljning ökade med 17% y/y till SEKm 610, jmf med vår förväntan om SEKm 602. Bakomliggande faktorer var tillväxt inom alla fyra geografiska affärsområden. Tillväxten var både förvärvsdriven och organisk. Den valutajusterade organiska tillväxten var 3%. Bolagets åtta prioriterade varumärken växte 1,1% under kvartalet. Bruttomarginalen steg till 34,1% (32,1%) primärt drivet av förvärvet av Bringwell samt en övergång till en effektivare leveransorganisation. Dock påverkades bruttomarginalen för den svenska marknaden negativt med anledning av den svaga SEK jmf EUR. EBITDA ökade med 27% till SEKm 57 (45), jmf med vår förväntan om 55. EBITDA-marginalen ökade till 9,3% (8,6). Resultatet efter skatt ökade till SEKm 39 (24). Däremot sjönk kassaflödet från den löpande verksamheten till SEKm 2 (32), drivet av ökad kapitalbindning för ett nytt lager.
Tappar distributionsavtal med Alpro vid årsskiftet 2018/2019
Alpro har via nya ägaren, Danone, meddelat att man har för avsikt att samordna distributionen med Danones produkter och därmed sköta den i egen regi. Midsonas nettoomsättning från Alpro uppgick till SEKm 249 år 2017 (ca 12% av omsättningen) med en lönsamhet under genomsnittet i koncernen (EBITDA <8%). Midsona kommer att initiera kostnadsbesparingsåtgärder för att minimera resultateffekterna av det framtida försäljningstappet. Vi räknar med att detta kommer dra ned EPS 2019e med 6% respektive 2% för 2020e.
Höjer EPS för 2018e med 5% men sänker 6% för 2019e
Höjningen är drivet primärt av en starkare försäljning samt EBITDA-marginal under Q1’18. Detta trots att påsken inföll under kvartalet. Uppskattningsvis påverkade påsken förra året EBITDA med ca SEKm 8 vilket indikerar att ett starkt Q2’18 står för dörren. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 17,1x för 2018e samt 16,5x för 2019e. Detta anser vi är attraktivt givet: 1) den starka varumärkesportföljen, 2) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, 3) distributionen av HRA Pharmas varumärken (bl.a. Compeed) börjar ta fart 4) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.