Omsättning
Aktuell kurs
Utveckling i dag
Senaste analysen | 29 Nov 2018 | Smart Energy

Uppstickaren som ska konsolidera brä…

Genom att leda konsolideringen av bränslemarknaden och kontrollera hela kedjan med import, logistik, lagring, egna tankbilar, direktförsäljning och egna stationer så siktar Smart Energy på att bli en ledande svensk…

Läs analysen
Datum Rubrik Alternativ
2018-11-29 Uppstickaren som ska konsolidera bränslemarknaden Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 29 Nov 2018 | Smart Energy

Uppstickaren som ska konsolidera bränslemarknaden

Genom att leda konsolideringen av bränslemarknaden och kontrollera hela kedjan med import, logistik, lagring, egna tankbilar, direktförsäljning och egna stationer så siktar Smart Energy på att bli en ledande svensk bränsleleverantör. Bolaget har som mål att öka volymen från 130 000 m3 bränsle till 300 000 m3 till 2022, samtidigt som stationsnätet ska växa till 100 stationer. Om bolaget lyckas leverera på sitt närtida mål om en vinst före skatt på SEKm 90-120, så handlas aktien till P/E 2,0x 2019e. Vi ser en betydande omvärderingspotential som dock är villkorad till att bolaget lyckas få bort förtroenderabatten i värderingen. Riskerna är höga men överblickbara och vi ser en hög potential för aktien.

Ledande roll i konsolideringen dubblar volymerna till 2022

Vi inleder bevakning av Smart Energy. Den svenska bulkmarknaden för bränsle genomgår just nu en konsolidering, driven av bl.a. ett ökat kapitalbehov på grund av högre oljepris och skatter. Som en helt vertikalt integrerad aktör med allt från import och logistik till distribution och tankstationer, har Smart Energy branschens bästa förutsättningar att realisera de potentiella synergierna och skalfördelarna av en konsolidering. Smart Energy har som mål att öka sin försäljning av bränsle från dagens ca 130 000 m3 till 300 000 m3 till år 2022e. Vid sidan av en egen tankterminal har bolaget 26 tankstationer som väntas öka till 100 stationer år 2022e.

Förvärv av SOSAB tar bolaget till nästa nivå

Drivet av sommarens förvärv av SOSAB i kombination med rekordförsäljning för både bulk och stationer, förbättrade marginaler på biobränslen, lägre kostnader av inhyrda tankfartyg för transporter av bränslen och nya inköpskanaler för bränsleimporten vände de senaste årens förluster till ett nettoresultat på SEKm 23 i Q3 2018. Nu guidar bolaget för en omsättning på SEKm 1 800 och ett resultat före skatt på SEKm 90-120 för 2019. Med stabilitet i bränslepris och bruttobidrag från bulk- och stationsförsäljningen, där vi antar SEK 1,25 resp SEK 1,75 per liter i snitt, så ser vi goda förutsättningar för att bolaget ska landa nära den undre delen av spannet i sin guidning. Med en säsongsmässigt svag Q4, så räknar vi med ett nettoresultat på SEKm 18 i år och SEKm 71 för 2019e. Det motsvarar en ökning av volymer från ca 130 000 m3 till 157 000 m3 2019e, som vi räknar med ska kunna ske utan större förvärv.

Betydande utrymme för värderingsdriven omvärdering

Den branta vinstökning som började materialiseras redan i Q3 innebär att aktien handlas till anmärkningsvärt låga multiplar, med P/E-tal på 2,0x 2019e och 1,6x 2020e, vilket lämnar rejält med utrymme för en värderingsdriven omvärdering av aktien. Vi bedömer dock att en inte helt aktieägarvänlig finansieringsform och bolagets historik med bland annat en öppen konflikt med Aktietorget som slutade i en ofrivillig avnotering 2016 och nu senast vd:s blockförsäljning av 12% av bolaget till GEM Funds där man valde att inte kommunicera försäljningspriset, har bidragit till en betydande förtroenderabatt i aktien, som sannolikt kommer ta tid och ihållande ansträngningar från bolagets sida för att få bort. Sammantaget motiverar en fundamental värdering en hög potential i aktien, som dock är helt villkorat till att bolaget lyckas vända sentimentet mot bolaget. Därför ser vi också en hög risk.

epaccess.penser.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Jag godkänner