Se igenom hacket i de repetitiva intäkterna
ZetaDisplay redovisar en nettoomsättning på 93,3 (65,0) mkr för det första kvartalet, vilket var över vår prognos på 85 mkr. Avvikelsen förklaras av en högre hårdvaruförsäljning än väntat. Även om OPEX kom in över vår prognos, ser vi det inte som ett problem. Istället välkomnar vi investeringarna som har gjorts under kvartalet för att möta den ökande efterfrågan från internationellt etablerade kedjor. Vi räknar med att de repetitiva intäkterna återgår till stark underliggande tillväxt igen från och med Q2’19, och noterar samtidigt att bolaget är på god väg mot bolagets långsiktiga mål om att nå repetitiva intäkter på 200 mkr år 2022. Vi upprepar vår positiva syn på bolaget med ett motiverat värde per aktie på 30 kr.
Relativt hårdvarutungt kvartal
ZetaDisplay redovisar ett relativt hårdvarutungt kvartal med något svagare repetitiva intäkter mot väntat. Nettoomsättningen uppgick till 93,3 (65,0) mkr, mot vår prognos på 85 mkr där de repetitiva intäkterna landade på 31,6 mkr (väntat 33 mkr) samt hårdvaruintäkter på 61,8 (43,9) mkr (väntat 52 mkr). Bruttoresultatet blev 48,9 (45,6) mkr för kvartalet, motsvarande en bruttomarginal på 52,4% (50,2%). Med våra antaganden på mjukvaru- och hårdvarumarginalen ser vi ingen större avvikelse mot vår förväntansbild givet ovan nämnda split av försäljningen. För att möta den ökande internationella efterfrågan har organisationen förstärks under kvartalet, varpå rörelsekostnaderna har stigit. Därför har inte hela ökningen av bruttoresultatet rullat ner till sista raden som väntat. Vi bedömer dock dessa satsningar som långsiktigt intressanta och välkomnar en expansion utanför Norden.
Fokus på expansion utanför Norden
I VD-ordet nämner VD’n att han ser en ökad efterfrågan från internationellt etablerade kedjor och varumärken. Vi bedömer att detta kan vara ett resultat av Webpro-förvärvet för drygt ett år sedan som expanderade ZetaDisplays internationella kundbas, med namn som McDonalds och IKEA. Utöver detta tillsattes Jens Helin som VP International Business i december 2018 med uppdrag att utveckla den internationella affären.
Försämrad risk/reward för aktien men fortsatt hög potential
Även om de återkommande intäkterna minskade marginellt med 0,8 mkr q/q uppgår genomsnittstillväxten de senaste fyra kvartalen (q/q) till imponerande 10,2%. Därmed bör inte alltför stor vikt läggas vid en enskild data-punkt, speciellt efter ett Q4 som hade fenomenal tillväxt på 22% q/q. Därmed är ZetaDisplays tillväxttakt över bolagets långsiktiga mål om att repetitiva intäkter ska överstiga 200 mkr år 2022, och vi räknar med att ZetaDisplay återgår till tillväxt inom de återkommande intäkterna från och med Q2’19 igen. Vi räknar med att ledningen fortsätter att ta högre kostnader för att förstärka ZetaDisplay inför en kommande expansion ut i Europa under 2019, vilket motiverar en höjning av OPEX, där bl.a. personalkostnaderna väntas öka ytterligare de närmsta kvartalen. Genomslaget på EBIT blir därmed betydande varpå vi sänker estimaten med drygt 20 mkr för innevarande år, samtidigt som vi höjer försäljningsprognosen med 4% för 2019-2021e. Vi upprepar vår positiva syn på bolaget och ser en fortsatt hög potential i aktien, till en medelhög risk.