Datum Titel Alternativ
2023-02-03 Fortsatt påverkade av kostnadsinflation men börjar se ljusare ut Ladda ner | Visa Stäng
2022-10-28 Stora nedskrivningar och nyemission tog allt fokus Ladda ner | Visa Stäng
2022-07-21 God efterfrågan men inflationen tynger Ladda ner | Visa Stäng
2022-04-29 Ljusglimtar i mörkret Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-08 Kostnadsinflation pressar marginalen på kort sikt Ladda ner | Visa Stäng
2021-11-10 Midsona Q3'21 Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-02 Motvind på flera plan Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-03 Tillbaka till ett normalläge Ladda ner | Visa Stäng
2021-02-08 Organisk tillväxt på 10% Ladda ner | Visa Stäng
2020-10-23 Midsona - Ett annorlunda kvartal Ladda ner | Visa Stäng
2020-10-08 Midsona - Förvärvar System Frugt Ladda ner | Visa Stäng
2020-07-22 Levererar igen Ladda ner | Visa Stäng
2020-04-29 God start på 2020 Ladda ner | Visa Stäng
2020-04-16 Bunkringseffekt drar upp försäljningen Ladda ner | Visa Stäng
2020-02-07 Strejk i Frankrike drar ner försäljningen Ladda ner | Visa Stäng
2019-10-24 Besparingsprogrammet börjar ge resultat Ladda ner | Visa Stäng
2019-07-24 Köper bolag för 694 mkr Ladda ner | Visa Stäng
2019-05-06 Höjer de finansiella målen Ladda ner | Visa Stäng
2019-02-11 Svag krona drar ned resultatet Ladda ner | Visa Stäng
2018-07-23 Fortsatt stark organisk tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2018-05-04 Ett stort kliv ut i Europa Ladda ner | Visa Stäng
2018-04-30 Växlar upp trots motvind från Påsk Ladda ner | Visa Stäng
2018-02-12 Lever upp till höga förväntningar Ladda ner | Visa Stäng
2017-10-23 Blickar på Europa Visa Stäng
2017-07-24 Förvärvsresan fortsätter Visa Stäng
2017-04-27 Rörelsemarginalen på rätt väg Visa Stäng
Analys | 27 Apr 2017 | Midsona

Rörelsemarginalen på rätt väg

Försäljningen steg med 51% samtidigt som EBIT steg med 116%, vilket visar på att bolagets affärsmodell är skalbar. Den primära anledningen till försäljningsökningen var förvärvet av Internatural under förra året. Däremot växte de prioriterade varumärken med 6% under kvartalet, drivet av Kung Markatta samt Friggs. Vi justerar ned EPS med 7,4% för 2017e samt 1,8% för 2018e. Nedjusteringarna beror primärt på den något lägre bruttomarginalen men detta kompenseras av den starka rörelsemarginalen tillföljd av realiserade synergier från förvärv. Trots våra nedjusterade estimat handlas bolaget på P/E 16,5x för 2018e.

Kostnadssynergier gav högre EBIT marginal

Försäljningen steg med 51% samtidigt som EBIT steg med 116%, vilket visar på att bolagets affärsmodell är skalbar. Den primära anledningen till försäljningsökningen var förvärvet av Internatural under förra året. Däremot växte de prioriterade varumärken med 6% under kvartalet, drivet av Kung Markatta samt Friggs. Dock var försäljningen ca 2,5% lägre än vad vi väntade oss. EBIT-marginalen steg till 7,0% (4,9), tillföljd av realiserade synergier från förvärvet. Detta visar även att bolaget är på rätt väg för att nå sitt finansiella mål om EBIT-marginal om 10%. Värt att poängtera är att bolagets operativa kassaflöde steg med 60% vilket bidrog till att bolagets nettoskuld sjönk till SEKm 633.

Synergier från Internatural kan fullt ut realiseras under året

Omstruktureringen av Internatural fortlöper enligt plan. Detta kommer generera administrationsbesparingar om minst SEKm 25 på årsbasis från och med H2 2017. Ytterligare SEKm 10 kan realiserad genom införsäljningssynergier. Totalt bedömer vi att synergierna kommer att generera SEKm 12 under H2 2017 och totalt SEKm 35 under 2018. Detta bygger på att bolaget även samordnar sin logistik för Norden. Vi räknar dessutom med skalfördelar på minst SEKm 40 på intäktssidan, men först under 2018.

Rapporten ger fortsatt bränsle till aktien

Vi justerar ned EPS med 7,4% för 2017e samt 1,8% för 2018e. Nedjusteringarna beror primärt på den något lägre bruttomarginalen men detta kompenseras av den starka rörelsemarginalen tillföljd av realiserade synergier från förvärv. Trots våra nedjusterade estimat handlas bolaget på P/E 16,5x för 2018e. Detta anser vi är attraktivt givet: 1) den starka varumärkesportföljen, 2) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, 3) nya strategiska exportkunder för Urtekram samt 4) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.

2017-02-10 Tillväxt för ekologiska varumärken Visa Stäng
2016-10-31 Nya varumärken stärker försäljningen Visa Stäng
2016-07-20 Marknadsledare inom ekologiska kolonialprodukter Visa Stäng
2016-07-08 Stärker sin position via förvärv av Internatural Visa Stäng
2016-05-04 Starka kassaflöden minskar skuldsättningen Visa Stäng
2016-02-11 Ekologiska trenden skall driva försäljningen Visa Stäng
2015-10-29 Stark försäljningstillväxt efter förvärvet av Urtekram Visa Stäng
2015-07-23 Starkare plattform efter förvärv av Urtekram Visa Stäng
2015-06-08 Förvärv av ledande aktör inom ekologiska livsmedel Visa Stäng
2015-05-05 Utmanande första kvartal Visa Stäng
2014-10-29 Förbättrad rörelsemarginal Visa Stäng
2014-07-23 Förbättringsåtgärder under andra kvartalet Visa Stäng
2014-05-06 Rörelseresultat i linje med i fjol Visa Stäng
2014-02-18 Starka kassaflöden och höjd utdelning Visa Stäng
2014-02-13 Avslutar året med förvärv Visa Stäng