Senaste analysen | 27 May 2022 | STRAX

Påvisar stabilitet i Q1'22

  Produktmixen fortsätter påverka marginalen Nettoomsättningen i Q1’22 uppgick till EUR 40m (EUR 28m i Q1’21), vilket motsvarar en tillväxt om 42% y/y och var framför allt drivet av Covid-19-antigentester.…

Läs analysen
Senaste analysen | 28 Feb 2022 | STRAX

Nytt partneravtal i Tyskland

  Produktmixen fortsätter påverka marginalen Nettoomsättningen i Q4’21 uppgick till EUR 42m (35m i Q4’20), vilket motsvarar en tillväxt om 19% y/y. Försäljningen av Egna varumärken uppgick till EUR 11m…

Läs analysen
Senaste analysen | 30 Nov 2021 | STRAX

Fortsatt påverkade av makrofaktorer

  Utmaningarna kvarstår Nettoomsättningen i Q3’21 uppgick till EUR 27m (26m i Q3’20), vilket motsvarar en tillväxt om 2% y/y. Försäljningen av Egna varumärken (inkl. personlig skyddsutrustning) uppgick till EUR…

Läs analysen
Senaste analysen | 27 Aug 2021 | STRAX

Fortsatta utmaningar

  Fortsatta utmaningar Nettoomsättningen i andra kvartalet uppgick till EUR 26,6m (28,0), vilket motsvarar en minskning med 5% y/y. Försäljningen av mobiltillbehör och personlig skyddsutrustning uppgick till EUR 18,0m (15,9)…

Läs analysen
Senaste analysen | 1 Jun 2021 | STRAX

Tillväxt på bekostnad av marginaler

  God tillväxt på bekostnad av bruttomarginal Nettoomsättningen i Q1 uppgick till EUR 28,1m (+27% y/y) mot våra estimat om EUR 23,2m. Own Brands växte med 112% y/y, medan distributionsverksamheten…

Läs analysen
Senaste analysen | 26 Apr 2021 | STRAX

Storbolag inom mobilaccessoarer

Vi inleder bevakning på STRAX Varumärkesbyggare Vi inleder bevakning på STRAX, ett bolag inom marknaden för mobilaccessoarer. Bolaget säljer produkter under egna, licensierade och tredjepartsvarumärken och har ett geografiskt fokus…

Läs analysen
Datum Rubrik Alternativ
2022-05-27 Påvisar stabilitet i Q1'22 Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-28 Nytt partneravtal i Tyskland Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 28 Feb 2022 | STRAX

Nytt partneravtal i Tyskland

 

Produktmixen fortsätter påverka marginalen

Nettoomsättningen i Q4’21 uppgick till EUR 42m (35m i Q4’20), vilket motsvarar en tillväxt om 19% y/y.
Försäljningen av Egna varumärken uppgick till EUR 11m (17), medan Distribution omsatte EUR 31m (18).
Bruttomarginalen uppgick till 13% (26%) och förklaras framför allt av produktmix. EBIT under Q4’21 uppgick
till EUR 1,0m (3,2).

Nytt partneravtal i Tyskland

I januari och februari kommunicerade bolaget att man ingått ett partneravtal om att leverera Covid-19 tester
till två regionalt statliga organ i Tyskland. Den totala försäljningen av testerna förväntas uppgå till EUR 44m
(32+12). Det ena kontraktet uppgår till EUR 32m och förväntas levereras under Q1’22, medan det andra om
EUR 12m under H1’22.

Justerar estimat för 2022 och motiverade värde

Vi justerar våra estimat för 2022 och inkluderar de senaste partneravtalen i Tyskland. I övrigt gör vi inga
större justeringar. Givet marknadssentimentet och den senaste tidens multipelkontraktion justerar vi vårt
motiverade värde till 3,3-3,4 kr per aktie (4,3-4,4). Hög risk kvarstår. Notera att EPS justeringen för 2022
nedan visar ett negativt tal pga systemfel.

2021-11-30 Fortsatt påverkade av makrofaktorer Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-27 Fortsatta utmaningar Ladda ner | Visa Stäng
2021-06-01 Tillväxt på bekostnad av marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2021-04-26 Storbolag inom mobilaccessoarer Ladda ner | Visa Stäng

Kommande händelser

25 Aug 2022 | Kvartalsrapport 2022-Q2