Nya varumärken stärker försäljningen
Nettoomsättningen ökade med 42% och uppgick till SEKm 522 (367) under Q3. Drivkraften bakom uppgången var primärt förvärvet av Internatural samt gynnsamma valutaeffekter. Rensat för detta sjönk omsättningen med 2% trots högre försäljning för flera av koncernens prioriterade varumärken. Minskningen förklaras avavslutade uppdrag i Norge samt ogynnsamt väder i juli. Bruttomarginalen minskade till 33,3% (38,4), vilket var ca 4%-enheter under vår förväntan. Detta förklaras av ökad försäljning till dagligvaruhandeln (lägre marginaler) samt en ogynnsam produktmix. Vi sänker vår EPS-prognos primärt drivet av att nyemissionen resulterade i 14m nya aktier mot våra förväntningar om 10m, Vi höjer våra EBIT prognoser för 2017 & 2018 med 4,2% respektive 4,5% drivet av ökad lönsamhet för den norska regionen.
Förvärvsdriven tillväxt
Nettoomsättningen ökade med 42% och uppgick till SEKm 522 (367) under Q3. Drivkraften bakom uppgången var primärt förvärvet av Internatural samt gynnsamma valutaeffekter. Rensat för detta sjönk omsättningen med 2% trots högre försäljning för flera av koncernens prioriterade varumärken. Minskningen förklaras avavslutade uppdrag i Norge samt ogynnsamt väder i juli. Bruttomarginalen minskade till 33,3% (38,4), vilket var ca 4%-enheter under vår förväntan. Detta förklaras av ökad försäljning till dagligvaruhandeln (lägre marginaler) samt en ogynnsam produktmix. Justerat rörelseresultat steg till SEKm 35 (25), vilket var lägre än vår prognos om SEKm 46. Rapporterad (inklusive omstruktureringskostnader i Norge samt förvärvskostnad) EBIT uppgick till SEKm 16 (11). Resultat efter skatt blev SEKm 7 (39) vilket motsvarade SEK 0,25 per aktie.
Den norska verksamheten är på bättringsvägen
Förvärvet av Internatural med varumärket Helios var den primära anledningen till försäljningsökningen på 50% i Norge. Norge står nu för ca 28% av bolagets totala försäljning. Bolaget har dessutom lanserat nya produkter från varumärkena Friggs och Supernature, vilket tillsammans med en högre efterfrågan från hälsofackhandels bidragit till en ökad försäljning. Bolaget genomför även ett omstruktureringsprogram för regionen. Detta har belastat kvartalet med SEKm 13 i engångskostnader. Vi bedömer att regionen står inför en signifikant resultatförbättring under början av 2017 i samband med att omstruktureringsprogramet börjar ge effekt.
Fortsatt billig värdering
Vi sänker vår EPS-prognos med 35% för 2016 samt 3,9% & 3,6% för 2017 respektive 2018. Nedjusteringarna beror primärt på att nyemissionen resulterade i 14m nya aktier mot våra förväntningar om 10m, Vi höjer våra EBIT prognoser för 2017 & 2018 med 4,2% respektive 4,5% drivet av ökad lönsamhet för den norska regionen. Bolaget handlas på våra prognoser på ett P/E 14,9x för 2017 vilket vi tycker är attraktivt givet: 1) den stark varumärkesportfölj, 2) bolagets förvärvsintensiva strategi och starka kassaflöden samt 3) nischen mot hälsa, välbefinnande och egologiskt.