Datum Titel Alternativ
2021-07-20 Vinden har vänt Ladda ner | Visa Stäng
2021-04-28 Lönsamhet och utsikter bådar för ett starkt år Ladda ner | Visa Stäng
2021-04-20 Preview Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-08 Tar klivet in i Tyskland Ladda ner | Visa Stäng
2021-02-08 ARR fortsätter växa trots utmanande marknad Ladda ner | Visa Stäng
2020-11-05 Stark kostnadskontroll och marginalexpansion kompenserar svag organisk tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2020-08-24 ZetaDisplay - En potentiell Europeisk dominant Ladda ner | Visa Stäng
2020-07-22 Bruttomarginal imponerar Ladda ner | Visa Stäng
2020-04-24 Visar fortsatt organisk tillväxt trots Covid-19 Ladda ner | Visa Stäng
2020-02-10 Gynnsam produktmix stärker bruttomarginalen Ladda ner | Visa Stäng
2019-11-12 Fokus skiftas nu mot den internationella utrullningen Ladda ner | Visa Stäng
2019-08-16 Dags att skörda frukterna Ladda ner | Visa Stäng
2019-05-23 Se igenom hacket i de repetitiva intäkterna Ladda ner | Visa Stäng
2019-02-27 Rekordkvartal och nya finansiella mjukvarumål Ladda ner | Visa Stäng
2018-11-09 Mjukvaruresan fortsätter Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 9 Nov 2018 | ZetaDisplay

Mjukvaruresan fortsätter

ZetaDisplay redovisar, som väntat, ett hårdvarutungt kvartal med en försäljning på SEKm 117,4 (43,2), nästan 4% över väntat. Den totala tillväxten uppgick till 172%, varav 58% organiskt. Bruttomarginalen dämpades tillfälligt av utrullningen av ATG-ordern och landade på 38% (59%). De repetitiva intäkterna steg kraftigt till SEKm 26,5 (14,9), och har nu uppvisat en CAGR på drygt 16% q/q de senaste 6 kvartalen. ZetaDisplay rör sig snabbare än väntat mot att bli ett mjukvarubolag (från hårdvarubolag) vilket motiverar högre värderingsmultiplar. Detta bedöms som värdedrivande framgent, där vi ser fortsatt hög potential i aktien till en medelhög risk, givet de repetitiva intäkterna. Vi ser även goda möjligheter till uppjusterade finansiella mål då bolaget bedöms nå sitt omsättningsmål på SEKm 350 redan i år.

Ett hårdvarutungt kvartal

Som väntat redovisar ZetaDisplay ett hårdvarutungt kvartal med en nettoomsättning på SEKm 117,4 (43,2), nästan 4% över vårt estimat. Den totala tillväxten uppgick till 172%, varav 58% organiskt. På rullande 12-månader uppgår omsättningen till SEKm 342,4, (mål 2020: SEKm 350). Bruttoresultatet landade på SEKm 44,1 (25,6), där vi hade förväntat oss SEKm 48. Kvartalets bruttomarginal uppgick därmed till 38% (59%), något under de 42% vi hade räknat med. Den svagare bruttomarginalen beror på att en större del än väntat av ATG-ordern har bokförts under Q3’18, vilket även dämpat marginalen. De repetitiva intäkterna ökade drygt 20% q/q och uppgick till SEKm 26,5 (14,9), över vårt estimat SEKm 23,5. Förvärven (WebPro, LiveCube, QYN) liksom en stabil underliggande tillväxt bedöms ha bidragit till de starka återkommande intäkterna. EBITDA för kvartalet blev SEKm 14,1 (5,7), motsvarande en EBITDA-marginal på 12,1% (13,2%).

Den största utrullningen av digital signage i Sverige

WebPro förvärvades i kvartalet och bidrog till resultat en månad. Vi bedömer att tillväxten, justerat för ATG-ordern samt förvärv, uppgick till drygt 10% y/y. Utrullningen av ATG bekräftar att ZetaDisplay kan leverera stora volymer, med befintlig OPEX. Detta tyder på stor skalbarhet i affären där ordern agerar en viktig referens i framtida upphandlingar. Utrullningen av ATG-ordern är den största digital signage beställningen någonsin i Sverige, och en av de största i Europa det senaste året.

Vi räknar med uppjusterade finansiella mål

Fram t.o.m. Q3’18 har SEKm 56,7 av ATG-ordern bokförts och de resterande SEKm 23,3 bedöms landa i Q4’18, vilket är lägre än vi förväntat och därmed sänker vi intäktsprognosen för 2018e med drygt 5%. Då ZetaDisplay rör sig mot bolagets finansiella mål, där omsättningsmålet om SEKm 350 år 2020 troligen nås redan i år ser vi fortsatta möjligheter till höjning av de finansiella målen. De repetitiva intäkterna har nu växt med en CAGR på drygt 16% q/q de senaste 6 kvartalen. Även om vi bedömer att denna tillväxttakt inte bibehålls på längre sikt ser vi att ZetaDisplay rör sig mot att bli ett mjukvarubolag snabbare än väntat. I takt med att bolaget rör sig mot att bli ett mjukvarubolag (från hårdvarubolag) kommer högre värderingsmultiplar att vara motiverade, vilket vi bedömer vara värdedrivande framgent. Vi ser därmed fortsatt hög potential i aktien med ett motiverat värde per aktie på SEK 30, detta till en medelhög risk givet de repetitiva intäkterna.

2018-09-10 En mjukvaruresa marknaden har missat Ladda ner | Visa Stäng