Datum Titel Alternativ
2023-02-03 Fortsatt påverkade av kostnadsinflation men börjar se ljusare ut Ladda ner | Visa Stäng
2022-10-28 Stora nedskrivningar och nyemission tog allt fokus Ladda ner | Visa Stäng
2022-07-21 God efterfrågan men inflationen tynger Ladda ner | Visa Stäng
2022-04-29 Ljusglimtar i mörkret Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-08 Kostnadsinflation pressar marginalen på kort sikt Ladda ner | Visa Stäng
2021-11-10 Midsona Q3'21 Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-02 Motvind på flera plan Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-03 Tillbaka till ett normalläge Ladda ner | Visa Stäng
2021-02-08 Organisk tillväxt på 10% Ladda ner | Visa Stäng
2020-10-23 Midsona - Ett annorlunda kvartal Ladda ner | Visa Stäng
2020-10-08 Midsona - Förvärvar System Frugt Ladda ner | Visa Stäng
2020-07-22 Levererar igen Ladda ner | Visa Stäng
2020-04-29 God start på 2020 Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 29 Apr 2020 | Midsona

God start på 2020

Nettoomsättningen uppgick till 946 mkr (786 mkr), vilket motsvarar en ökning med 20% och 3% över vår förväntan om 916 mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 3,1% (9,4% justerat för Alpro). Bruttomarginalen sjönk till 29,1% (29,8%). Sänkningen är hänförlig till norra Europa där ökade råvarupriser och ogynnsam produktmix sänkte marginalen. EBITDA uppgick till 107 mkr (73 mkr), före jämförelsestörande poster, jämfört med vår förväntan om 95 mkr. Avvikelsen låg i en starkare volymtillväxt i den underliggande verksamheten, som delvis berodde på den förhöjda efterfrågan på varor relaterad till Covid-19 och det förändrade konsumtionsbeteendet i samhället. Efter rapporten drar vi upp vårt försäljnings-estimat 1% och 2% för ’20e respektive ’21e. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 18,9x för ’20e samt 14,1x för ’21e. Detta anser vi är attraktivt givet bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden samt att aktien handlas till för hög värderingsrabatt jmf mot peers. Vi ser hög potential i aktien till medelhög risk.

Prioriterade varumärken växte 16%

Nettoomsättningen uppgick till 946 mkr (786 mkr), vilket motsvarar en ökning med 20% och 3% över vår förväntan om 916 mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 3,1% (9,4% justerat för Alpro). Försäljningen var stabil i början av kvartalet men bolaget märkte av en ökad efterfrågan under mars för flertalet varukategorier, vilken härleds till såväl hamstring som ökad hushållskonsumtion till följd av utbrottet av Covid-19. Bolagets tio prioriterade varumärken uppvisade en stark försäljningstillväxt om 15,3%, framförallt driven av varumärken i kategorierna ekologiska produkter och hälsolivsmedel. Bruttomarginalen sjönk till 29,1% (29,8%). Sänkningen är hänförlig till norra Europa där ökade råvarupriser och ogynnsam produktmix sänkte marginalen. EBITDA uppgick till 107 mkr (73 mkr), före jämförelsestörande poster, jämfört med vår förväntan om 95 mkr. Avvikelsen låg i en starkare volymtillväxt i den underliggande verksamheten, som delvis berodde på den förhöjda efterfrågan på varor relaterad till Covid-19 och det förändrade konsumtionsbeteendet i samhället.

Nya produktlanseringar och tilläggsförvärv fortsatt på kartan

Midsona har under kvartalet uppdaterat designen och lanserat nya produkter inom varumärket Urtekram. De nya produkterna fokusera på ekologiska skönhetsprodukter, vilka har mottagits positivt av marknaden. Bolaget har även lanserat ett nytt ekologiskt varumärke, happy Bio, som fokuserar på marknaderna i Frankrike och Spanien. Bolagets skuldsättning fortsätter att minska, och netdebt/EBITDA (LTM) sjönk till 4,0x jmf mot 4,4x Q4’19. Detta leder till att vi inte kan utesluta fler tilläggsförvärv under året. Drivet av COVID-19 situationen bedömer vi att chansen till förvärv är större mot slutet av året samt att det blir på den europeiska marknaden där utbudet är större.

Fortsatt attraktiv aktien

Efter rapporten drar vi upp vårt försäljnings-estimat 1% och 2% för ’20e respektive ’21e. Vi bibehåller våra antagande om att bolaget kommer kunna öka bruttomarginalen under året drivet av att tidigare annonserade prisökningar samtidigt som nylanserade produkter har en högre bruttomarginal. Detta leder till att vi justerar upp EBIT med 1,5% ’20e. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 18,9x för ’20e samt 14,1x för ’21e. Detta anser vi är attraktivt givet bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden samt att aktien handlas till för hög värderingsrabatt jmf mot peers. Vi ser hög potential i aktien till medelhög risk.

2020-04-16 Bunkringseffekt drar upp försäljningen Ladda ner | Visa Stäng
2020-02-07 Strejk i Frankrike drar ner försäljningen Ladda ner | Visa Stäng
2019-10-24 Besparingsprogrammet börjar ge resultat Ladda ner | Visa Stäng
2019-07-24 Köper bolag för 694 mkr Ladda ner | Visa Stäng
2019-05-06 Höjer de finansiella målen Ladda ner | Visa Stäng
2019-02-11 Svag krona drar ned resultatet Ladda ner | Visa Stäng
2018-07-23 Fortsatt stark organisk tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2018-05-04 Ett stort kliv ut i Europa Ladda ner | Visa Stäng
2018-04-30 Växlar upp trots motvind från Påsk Ladda ner | Visa Stäng
2018-02-12 Lever upp till höga förväntningar Ladda ner | Visa Stäng
2017-10-23 Blickar på Europa Visa Stäng
2017-07-24 Förvärvsresan fortsätter Visa Stäng
2017-04-27 Rörelsemarginalen på rätt väg Visa Stäng
2017-02-10 Tillväxt för ekologiska varumärken Visa Stäng
2016-10-31 Nya varumärken stärker försäljningen Visa Stäng
2016-07-20 Marknadsledare inom ekologiska kolonialprodukter Visa Stäng
2016-07-08 Stärker sin position via förvärv av Internatural Visa Stäng
2016-05-04 Starka kassaflöden minskar skuldsättningen Visa Stäng
2016-02-11 Ekologiska trenden skall driva försäljningen Visa Stäng
2015-10-29 Stark försäljningstillväxt efter förvärvet av Urtekram Visa Stäng
2015-07-23 Starkare plattform efter förvärv av Urtekram Visa Stäng
2015-06-08 Förvärv av ledande aktör inom ekologiska livsmedel Visa Stäng
2015-05-05 Utmanande första kvartal Visa Stäng
2014-10-29 Förbättrad rörelsemarginal Visa Stäng
2014-07-23 Förbättringsåtgärder under andra kvartalet Visa Stäng
2014-05-06 Rörelseresultat i linje med i fjol Visa Stäng
2014-02-18 Starka kassaflöden och höjd utdelning Visa Stäng
2014-02-13 Avslutar året med förvärv Visa Stäng