Ett varumärkesbolag till retailvärdering
Erik Penser Bank inleder bevakning av Björn Borg med ett motiverat värde på 27-29 kr per aktie. Björn Borg är ett svenskt modeföretag med fokus på underkläder och sportkläder mot Norra Europa. För några år sedan skiftade bolaget strategi och började fokusera mer på sportkläder, vilket också bedöms stå för merparten av tillväxten framöver. Trots Björn Borgs starka varumärke på den nordiska och holländska marknaden, värderas bolaget i paritet med detaljhandelsföretag. Givet historiken och bolagets starka marknadsposition är varumärkesmultiplar mer motiverade. På sikt ser vi goda möjligheter till expansion utanför bolagets primärmarknader, vilket skulle minska gapet värderingsmässigt mot andra varumärkesbolag. Sammantaget ser vi ett motiverat värde per aktie på 27-29 kr.
Sport- och underkläder mot Norra Europa
Björn Borg utvecklar och säljer produkter för modemarknaden, med fokus på underkläder och sportkläder. Björn Borgs största produktområde är underkläder, som står för drygt 56% varumärkesförsäljningen. Därefter utgör kategorin skor drygt 27% av försäljningen, följt av sportkläder med drygt 12%. Björn Borgs huvudmarknader är Norra Europa, där Sverige och Holland är bolagets största marknader. Totalt säljer Björn Borg till ett 20-tal marknader via externa varuhus, affärskedjor och enskilda handlare. All design och produktutveckling sker idag internt medan produktionen sker hos externa leverantörer, huvudsakligen i Kina.
Sportkläder ska bli störst
De närmaste åren räknar vi med en svag positiv tillväxt inom underkläder, medan sportkläder istället bedöms stå för merparten av tillväxten. Inom sju år förväntar vi oss att sportkläder kommer att vara bolagets största produktområde. Detta är även en uttalad strategi från ledningen med tillväxtfokus på sportkläder och e-handel. Som följd av satsningar på e-handel och att kundernas efterfrågan på ombeställningar har ökat har även varulagret ökat de senaste kvartalen. Med en tillväxt i e-handel på 20% årligen, och möjliga effektiviseringar inom bl.a. lagerhantering ser vi goda möjligheter till lönsamhetsförbättringar framgent. Historiskt har bolaget uppvisat en tillväxt omkring 5%, med en rörelsemarginal kring 10%.
Ett varumärkesbolag till retailvärdering
Trots Björn Borgs starka varumärke på den nordiska och holländska marknaden, värderas bolaget i paritet med detaljhandelsföretag. Givet historiken och bolagets starka marknadsposition är varumärkesmultiplar mer motiverade. Vi ifrågasätter dock den höga utdelningen, vilket bidrar till en ökande skuldsättning. Expansion till nya marknader utanför bolagets primärmarknader är en affärsmöjlighet och möjlig tillväxtmotor, där vi bedömer den amerikanska marknaden som extra intressant. Ett ökat tillväxtfokus skulle i högsta grad motivera en utdelningssänkning, för att vara mer i nivå med bolagets uttalande utdelningsmål om att dela ut minst 50% av resultatet efter skatt. En lyckad expansion utanför Norra Europa vore också ett kvitto på varumärkets styrka och skulle kunna motivera en högre värderingsmultipel. Sammantaget ser vi en hög potential i aktien, till en hög risk med ett motiverat värde per aktie på 27-29 kr.