Datum Titel Alternativ
2024-04-18 Inför Q1: marknadsdata indikerar underliggande tillväxt i Sverige Ladda ner | Visa Stäng
2024-03-13 Genomför integration av skoverksamheten Ladda ner | Visa Stäng
2024-03-11 Analyskommentar - Meddelar full integrering av skoverksamheten Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-26 Marginalstarkt Q4 drivet av exceptionell e-handelstillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-23 Analystkommentar - Marginalstarkt Q4 drivet av exceptionell e-handelstillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-20 Analyskommentar - Planer på skointegrering kan tidigareläggas Ladda ner | Visa Stäng
2024-01-19 Q4 förväntas avsluta starkt år för egen onlineförsäljning Ladda ner | Visa Stäng
2023-11-20 God tillväxt och lönsamhet i osäkert marknadsklimat Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-22 Blandade signaler i andra kvartalet Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-18 Analyskommentar - Första kommentar på Q2-rapporten Ladda ner | Visa Stäng
2023-06-15 Fördjupning i onlinesegmentet Ladda ner | Visa Stäng
2023-05-22 Q1-siffror belyser flera positiva trender Ladda ner | Visa Stäng
2023-02-24 Återkomst inom e-tailers driver starkt Q4 Ladda ner | Visa Stäng
2023-02-23 Analyskommentar - Återkomst inom e-tailers driver starkt Q4 Visa Stäng
2022-11-21 Starkt kvartal i utmanande marknadsklimat Ladda ner | Visa Stäng
2022-08-25 E-tailers backar i andra kvartalet Ladda ner | Visa Stäng
2022-08-19 Analyskommentar - Första kommentar på Q2-rapporten Visa Stäng
2022-05-24 Stark start på 2022 Ladda ner | Visa Stäng
2022-05-23 Analyskommentar - Första kommentar på Q1-rapporten Visa Stäng
2022-03-01 Q4 avslutar ett starkt 2021 Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-25 Analyskommentar - Fortsätter leverera och höjer utdelningen Visa Stäng
2021-11-22 Rekordstark lönsamhet Ladda ner | Visa Stäng
2021-10-14 Fortsatt stark efterfrågan Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-23 Rekordstarkt Q2 Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-19 Starkt på flera fronter Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-12 Värdet av tillväxt online Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-29 Marknadsfördjupning Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-05 Tillväxt online stärker marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2020-11-23 Kostnadskontroll stärker marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2020-08-19 Björn Borg - Stark onlinehandel ger tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2020-07-13 Handlingskraftighet i prövande tider Ladda ner | Visa Stäng
2020-05-18 Covid-19 medför minskad försäljning Ladda ner | Visa Stäng
2020-03-25 Indikerar lägre intäkter framöver Ladda ner | Visa Stäng
2020-03-04 Kvartal med motvind Ladda ner | Visa Stäng
2019-11-26 Ett varumärkesbolag till retailvärdering Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 26 Nov 2019 | Björn Borg

Ett varumärkesbolag till retailvärdering

Erik Penser Bank inleder bevakning av Björn Borg med ett motiverat värde på 27-29 kr per aktie. Björn Borg är ett svenskt modeföretag med fokus på underkläder och sportkläder mot Norra Europa. För några år sedan skiftade bolaget strategi och började fokusera mer på sportkläder, vilket också bedöms stå för merparten av tillväxten framöver. Trots Björn Borgs starka varumärke på den nordiska och holländska marknaden, värderas bolaget i paritet med detaljhandelsföretag. Givet historiken och bolagets starka marknadsposition är varumärkesmultiplar mer motiverade. På sikt ser vi goda möjligheter till expansion utanför bolagets primärmarknader, vilket skulle minska gapet värderingsmässigt mot andra varumärkesbolag. Sammantaget ser vi ett motiverat värde per aktie på 27-29 kr.

Sport- och underkläder mot Norra Europa

Björn Borg utvecklar och säljer produkter för modemarknaden, med fokus på underkläder och sportkläder. Björn Borgs största produktområde är underkläder, som står för drygt 56% varumärkesförsäljningen. Därefter utgör kategorin skor drygt 27% av försäljningen, följt av sportkläder med drygt 12%. Björn Borgs huvudmarknader är Norra Europa, där Sverige och Holland är bolagets största marknader. Totalt säljer Björn Borg till ett 20-tal marknader via externa varuhus, affärskedjor och enskilda handlare. All design och produktutveckling sker idag internt medan produktionen sker hos externa leverantörer, huvudsakligen i Kina.

Sportkläder ska bli störst

De närmaste åren räknar vi med en svag positiv tillväxt inom underkläder, medan sportkläder istället bedöms stå för merparten av tillväxten. Inom sju år förväntar vi oss att sportkläder kommer att vara bolagets största produktområde. Detta är även en uttalad strategi från ledningen med tillväxtfokus på sportkläder och e-handel. Som följd av satsningar på e-handel och att kundernas efterfrågan på ombeställningar har ökat har även varulagret ökat de senaste kvartalen. Med en tillväxt i e-handel på 20% årligen, och möjliga effektiviseringar inom bl.a. lagerhantering ser vi goda möjligheter till lönsamhetsförbättringar framgent. Historiskt har bolaget uppvisat en tillväxt omkring 5%, med en rörelsemarginal kring 10%.

Ett varumärkesbolag till retailvärdering

Trots Björn Borgs starka varumärke på den nordiska och holländska marknaden, värderas bolaget i paritet med detaljhandelsföretag. Givet historiken och bolagets starka marknadsposition är varumärkesmultiplar mer motiverade. Vi ifrågasätter dock den höga utdelningen, vilket bidrar till en ökande skuldsättning. Expansion till nya marknader utanför bolagets primärmarknader är en affärsmöjlighet och möjlig tillväxtmotor, där vi bedömer den amerikanska marknaden som extra intressant. Ett ökat tillväxtfokus skulle i högsta grad motivera en utdelningssänkning, för att vara mer i nivå med bolagets uttalande utdelningsmål om att dela ut minst 50% av resultatet efter skatt. En lyckad expansion utanför Norra Europa vore också ett kvitto på varumärkets styrka och skulle kunna motivera en högre värderingsmultipel. Sammantaget ser vi en hög potential i aktien, till en hög risk med ett motiverat värde per aktie på 27-29 kr.