En ökad försiktighet bland kunder
Lagercrantz rapporterar ett något svagt kvartal med en total försäljningstillväxt på 7%. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 954 (895) mkr, vilket var drygt 3% under vår prognos. Avvikelsen förklaras av en lägre organisk tillväxt än vad vi hade räknat med, där avmattningen på den tyska och den brittiska marknaden har tilltagit. Ledningen ser även en generellt avvaktande marknad med en ökad försiktighet bland kunder. Sammantaget justerar vi ned försäljningsestimaten med 3-4% för innevarande och kommande år, och räknar med medvind från valuta men också nya förvärv från Q3’19/20.
Något svagt kvartal med avvaktande kunder
Lagercrantz redovisade en nettoomsättning på 954 (895) mkr, vilket var drygt 3% under vår prognos. Avvikelsen förklaras framförallt av den organiska tillväxten som uppgick till 0% under kvartalet, där vi räknade med 2,8%. Både den förvärvade tillväxten (5,8%) och valutapåverkan (0,6%) var i linje med våra estimat. Bruttomarginalen uppgick till 36,6% för kvartalet, även här något svagt där vi räknade med 36,8%. Kvartalet har, i tilltagande takt, påverkats negativt av mer avvaktande kunder i Tyskland och UK. Samtidigt har den nordiska marknaden fortsatt att utvecklats väl. Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 126 (117) mkr för kvartalet, motsvarande en marginal på 13,2% (13,1%). Dock har kostnader på 6 mkr avsatts under kvartalet där några koncernbolag har upplevt en avmattning och en ökad osäkerhet i ett par projekt. Justerat för denna reservation kom rörelsemarginalen in i linje mot vår förväntansbild.
Tilltagande avmattning på den tyska marknaden
I linje med övriga rapporterande industribolag noteras en avmattning på ett flertal marknader i norra Europa. Denna generella inbromsning har även påverkat Lagercrantz, där nu ledningen ser en ökad försiktighet bland vissa kunder. Vi bedömer att de nordiska marknaderna, till viss grad, likt den tyska, kommer att försvagas framöver. Då divisionen Electronics har störst exponering mot den tyska marknaden, räknar vi med att den påverkas mest. Andelen egna varumärken av total försäljning uppgår till 55% för kvartalet, vilket är i linje med tidigare kvartal. Mot bakgrund av Lagercrantz senaste förvärv av bolag med egna produkter, räknar vi med att denna siffra kommer stiga och inom ett par år nå 75%. Detta bedömer vi, på sikt, kommer att leda till stigande marginaler.
Vi sänker försäljningsestimaten med 3-4%
Mot bakgrund av en generellt avvaktande marknad med förskjutningar av projekt justerar vi ned den organiska tillväxten de kommande kvartalen. Samtidigt går Lagercrantz in i en relativt tuff jämförelseperiod, där både Q3’ och Q4’19/20 uppvisade en organisk tillväxt som översteg 7%. Samtidigt räknar vi med att förvärvet av Frictape påverkar både lönsamheten och försäljningen positivt från och med Q3’19/20. Även valutan har fortsatt att utvecklats åt rätt håll för Lagercrantz, med en försvagad krona, vilket väntas påverka fortsatt positivt. Sammantaget justerar vi ned försäljning med 3-4% för innevarande och kommande år och ser ett motiverat värde per aktie på 125-130 kr (tidigare 133 kr). Risken justeras från låg till medelhög mot bakgrund av den ökande konjunkturella risken.