Datum Titel Alternativ
2022-03-03 Rustat för fortsatt stark tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2021-11-17 Fortsatt tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-27 Stark tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-19 Bra tillväxt enligt förväntan Ladda ner | Visa Stäng
2021-04-13 Positiv utveckling Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-26 En del av den nya ekonomin Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 26 Mar 2021 | HUBSO Group

En del av den nya ekonomin

Influencerbrands

Erik Penser Bank inleder bevakning av av Hubso Group. Hubso har sedan starten 2017 byggt varumärken tillsammans med influencers inom bl.a. kläder, skönhetsprodukter och lifestyle-produkter. Genom influencerns sociala medier marknadsförs varumärkena till följare som produkterna skräddarsys efter. Försäljningen sker online och huvudsakligen utan återförsäljare. Intäkterna delas sedan med influencern. Vi ser bolagets affärsmodell som en del av den nya ekonomin som är här för att stanna.

Affärsmodellen D2C

I klassisk retail-industri kostar återförsäljaren relativt mycket genom butikspersonal, lokalhyra och vinstandel. En relativt liten del av kostnaden består av tillverkning och distribution. Hubso jobbar enligt D2C och använder inte återförsäljare vilket kan bidra till ökad lönsamhet. Istället används influencerns starka varumärke och stora spridning online, vilket tar bort behovet av återförsäljarens kundbas och butiksexponering.

30 % uppsida

Vi är positiva till aktien på nuvarande nivåer. Omsättningen växte 76 % 2020 och Hubsos EV/S-multipel om 3,7 är i vår mening låg. Hubsos affärsmodell har dock risker, framförallt bristen på ägande i varumärkena samt det relativt stora personberoendet. Vårt motiverade värde är 1,7-1,75 kr, vilket ger ca 30% uppsida från dagens kurs. Erhåller Hubso ägande i varumärkena sänker vi vår WACC (12 % idag) och höjer vårt motiverade värde.