Datum Titel Alternativ
2024-04-18 Inför Q1: marknadsdata indikerar underliggande tillväxt i Sverige Ladda ner | Visa Stäng
2024-03-13 Genomför integration av skoverksamheten Ladda ner | Visa Stäng
2024-03-11 Analyskommentar - Meddelar full integrering av skoverksamheten Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-26 Marginalstarkt Q4 drivet av exceptionell e-handelstillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-23 Analystkommentar - Marginalstarkt Q4 drivet av exceptionell e-handelstillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2024-02-20 Analyskommentar - Planer på skointegrering kan tidigareläggas Ladda ner | Visa Stäng
2024-01-19 Q4 förväntas avsluta starkt år för egen onlineförsäljning Ladda ner | Visa Stäng
2023-11-20 God tillväxt och lönsamhet i osäkert marknadsklimat Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-22 Blandade signaler i andra kvartalet Ladda ner | Visa Stäng
2023-08-18 Analyskommentar - Första kommentar på Q2-rapporten Ladda ner | Visa Stäng
2023-06-15 Fördjupning i onlinesegmentet Ladda ner | Visa Stäng
2023-05-22 Q1-siffror belyser flera positiva trender Ladda ner | Visa Stäng
2023-02-24 Återkomst inom e-tailers driver starkt Q4 Ladda ner | Visa Stäng
2023-02-23 Analyskommentar - Återkomst inom e-tailers driver starkt Q4 Visa Stäng
2022-11-21 Starkt kvartal i utmanande marknadsklimat Ladda ner | Visa Stäng
2022-08-25 E-tailers backar i andra kvartalet Ladda ner | Visa Stäng
2022-08-19 Analyskommentar - Första kommentar på Q2-rapporten Visa Stäng
2022-05-24 Stark start på 2022 Ladda ner | Visa Stäng
2022-05-23 Analyskommentar - Första kommentar på Q1-rapporten Visa Stäng
2022-03-01 Q4 avslutar ett starkt 2021 Ladda ner | Visa Stäng
2022-02-25 Analyskommentar - Fortsätter leverera och höjer utdelningen Visa Stäng
2021-11-22 Rekordstark lönsamhet Ladda ner | Visa Stäng
2021-10-14 Fortsatt stark efterfrågan Ladda ner | Visa Stäng
2021-08-23 Rekordstarkt Q2 Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-19 Starkt på flera fronter Ladda ner | Visa Stäng
2021-05-12 Värdet av tillväxt online Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-29 Marknadsfördjupning Ladda ner | Visa Stäng
2021-03-05 Tillväxt online stärker marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2020-11-23 Kostnadskontroll stärker marginaler Ladda ner | Visa Stäng
2020-08-19 Björn Borg - Stark onlinehandel ger tillväxt Ladda ner | Visa Stäng
2020-07-13 Handlingskraftighet i prövande tider Ladda ner | Visa Stäng
2020-05-18 Covid-19 medför minskad försäljning Ladda ner | Visa Stäng
Analys | 18 May 2020 | Björn Borg

Covid-19 medför minskad försäljning

Omsättningen för perioden uppgick till 172 mkr (188,2 mkr) vilket är lägre än våra estimat om 185 mkr. Bruttomarginalen uppgick till 54 % mot våra estimat om 55 %. Justerat för valuta var bruttomarginalen 55,3 %. Koncernen har påverkats starkt av följderna av Covid-19-pandemin och den största bidragande faktorn till den minskade försäljningen under perioden var grossistverksamheten i Sverige. Samtidigt växer den egna e-handeln med 23 % y/y. För 2020 bedömer vi att omsättningen kommer att uppgå till 728 mkr. För 2021 och 2022 bedömer vi att intäkterna kommer att uppgå till 764 respektive 810 mkr. Vi justerar våra antaganden om EBIT för 2020 och bedömer att EBIT kommer uppgå till 52 mkr. Vi justerar ned vårt motiverade värde till 20 – 22 kr.

Covid-effekter men tillväxt inom e-handeln

Omsättningen för perioden uppgick till 172 mkr (188,2 mkr) vilket är lägre än våra estimat om 185 mkr. Bruttomarginalen uppgick till 54 % mot våra estimat om 55 %. Justerat för valuta var bruttomarginalen 55,3 %. Koncernen har påverkats starkt av följderna av Covid-19-pandemin och den största bidragande faktorn till den minskade försäljningen under perioden var grossistverksamheten i Sverige som minskade med 34 %. Försäljningen under perioden påverkades också av de nedstängda butikerna i bland annat Benelux och Finland. Samtidigt växer den egna e-handeln med 23 % y/y.

Justerar ned intäktsestimaten för 2020

Effekterna av Covid-19 är svåra att förutsäga i ett längre perspektiv, men för de kommande kvartalen ser vi inverkan primärt på grossist, distribution och konsumentdirekt. Konsumentdirekt och distributionsverksamheten kan kompenseras av e-handeln och e-tailers, särskilt genom betydande kanaler såsom Zalando. E-tailersverksamheten upplevde logistiska svårigheter som vi bedömer kommer vara justerade och kompenseras för under Q’2 – Q’3. För 2020 bedömer vi att omsättningen kommer att uppgå till 728 mkr (mot tidigare estimat om 763 mkr. För 2021 och 2022 bedömer vi att intäkterna kommer att uppgå till 764 respektive 810 mkr, vilket gör att tillväxtestimaten därmed är i stort oförändrade för de två åren. Vi justerar kostnaderna för marknadsföring och personal och för 2020 bedömer vi att EBIT kommer uppgå till 52 mkr, mot tidigare 70 mkr.

Långsiktig potential

På sikt ser vi att Björn Borg är positionerat för att hantera fortsatt tillväxt inom e-handeln och att förbättrade logistikmöjligheter genom det nya lagret kan förbättra marginalerna. Vid rapportens publicering uppgick likviditeten till 163 mkr. Vi utgången av Q’1 var nettoskuld/EBITDA 1,19x. Vi ser bolagets likviditet är tillräcklig för att hantera sviterna av Covid-19-pandemin. Björn Borg värderas till EV/EBIT 2021e om 6,5x, vilket är en rabatt mot peers. Sektorbolag med sportexponering och liknande lönsamhet handlas till EV/EBIT 2021e om i sitt över 10x. Vi bibehåller vår bedömning att värderingen inte återspeglar värdet av varumärket. Vi anser att varumärket motiverar ett premium mot andra aktörer inom samma segment som inte har ett varumärke. Vi justerar ned vårt motiverade värde till 20 – 22 kr, vilket baseras på en multipelvärdering av Björn Borg mot relevanta sektorbolag. Givet dagens kurs är potentialen hög, men givet risken inom branschen som helhet blir risken hög.

2020-03-25 Indikerar lägre intäkter framöver Ladda ner | Visa Stäng
2020-03-04 Kvartal med motvind Ladda ner | Visa Stäng
2019-11-26 Ett varumärkesbolag till retailvärdering Ladda ner | Visa Stäng