Covid-19 medför minskad försäljning
Omsättningen för perioden uppgick till 172 mkr (188,2 mkr) vilket är lägre än våra estimat om 185 mkr. Bruttomarginalen uppgick till 54 % mot våra estimat om 55 %. Justerat för valuta var bruttomarginalen 55,3 %. Koncernen har påverkats starkt av följderna av Covid-19-pandemin och den största bidragande faktorn till den minskade försäljningen under perioden var grossistverksamheten i Sverige. Samtidigt växer den egna e-handeln med 23 % y/y. För 2020 bedömer vi att omsättningen kommer att uppgå till 728 mkr. För 2021 och 2022 bedömer vi att intäkterna kommer att uppgå till 764 respektive 810 mkr. Vi justerar våra antaganden om EBIT för 2020 och bedömer att EBIT kommer uppgå till 52 mkr. Vi justerar ned vårt motiverade värde till 20 – 22 kr.
Covid-effekter men tillväxt inom e-handeln
Omsättningen för perioden uppgick till 172 mkr (188,2 mkr) vilket är lägre än våra estimat om 185 mkr. Bruttomarginalen uppgick till 54 % mot våra estimat om 55 %. Justerat för valuta var bruttomarginalen 55,3 %. Koncernen har påverkats starkt av följderna av Covid-19-pandemin och den största bidragande faktorn till den minskade försäljningen under perioden var grossistverksamheten i Sverige som minskade med 34 %. Försäljningen under perioden påverkades också av de nedstängda butikerna i bland annat Benelux och Finland. Samtidigt växer den egna e-handeln med 23 % y/y.
Justerar ned intäktsestimaten för 2020
Effekterna av Covid-19 är svåra att förutsäga i ett längre perspektiv, men för de kommande kvartalen ser vi inverkan primärt på grossist, distribution och konsumentdirekt. Konsumentdirekt och distributionsverksamheten kan kompenseras av e-handeln och e-tailers, särskilt genom betydande kanaler såsom Zalando. E-tailersverksamheten upplevde logistiska svårigheter som vi bedömer kommer vara justerade och kompenseras för under Q’2 – Q’3. För 2020 bedömer vi att omsättningen kommer att uppgå till 728 mkr (mot tidigare estimat om 763 mkr. För 2021 och 2022 bedömer vi att intäkterna kommer att uppgå till 764 respektive 810 mkr, vilket gör att tillväxtestimaten därmed är i stort oförändrade för de två åren. Vi justerar kostnaderna för marknadsföring och personal och för 2020 bedömer vi att EBIT kommer uppgå till 52 mkr, mot tidigare 70 mkr.
Långsiktig potential
På sikt ser vi att Björn Borg är positionerat för att hantera fortsatt tillväxt inom e-handeln och att förbättrade logistikmöjligheter genom det nya lagret kan förbättra marginalerna. Vid rapportens publicering uppgick likviditeten till 163 mkr. Vi utgången av Q’1 var nettoskuld/EBITDA 1,19x. Vi ser bolagets likviditet är tillräcklig för att hantera sviterna av Covid-19-pandemin. Björn Borg värderas till EV/EBIT 2021e om 6,5x, vilket är en rabatt mot peers. Sektorbolag med sportexponering och liknande lönsamhet handlas till EV/EBIT 2021e om i sitt över 10x. Vi bibehåller vår bedömning att värderingen inte återspeglar värdet av varumärket. Vi anser att varumärket motiverar ett premium mot andra aktörer inom samma segment som inte har ett varumärke. Vi justerar ned vårt motiverade värde till 20 – 22 kr, vilket baseras på en multipelvärdering av Björn Borg mot relevanta sektorbolag. Givet dagens kurs är potentialen hög, men givet risken inom branschen som helhet blir risken hög.