Starkare plattform efter förvärv av Urtekram
Nettomomsättningen för Q215 uppgick till 223 SEKm (223), vilket var oförändrat i jämförelse med föregående period i fjol, dock cirka 6 procent under vår prognos. Rörelseresultatet för Q215 förbättrades till 13 SEKm (12 SEKm). Försäljningsutvecklingen var generellt svag på den norska och finska marknaden. På den svenska marknaden ökade däremot försäljningen, främst hänförligt till ökad försäljning för varumärkena Friggs och Dalblads. Under Q215 så förvärvade Midsona Urtekram International A/S (Urtekram) med tillträde från 1 juli. Urtekram har en ledande position inom ekologiska livsmedel i Norden. Fokus för Midsona resterande del av 2015 blir på integration av Urtekram. Efter förvärvet höjde vi vår försäljningsprognos för 15E med 24 procent och för 16E med 47 procent. EBIT-prognosen för 15E höjdes upp med 12 procent och för 16E med 24 procent. Efter Q2 rapporten så justeras EBIT-prognosen ner för 15E, men lämnas i övrigt för 16E och 17E med endast mindre justeringar.
Utfallet för andra kvartalet
Nettomomsättningen för Q215 uppgick till 223 SEKm (223), vilket var oförändrat i jämförelse med föregående period i fjol, dock cirka 6 procent under vår prognos. Försäljningsutvecklingen var generellt svag på den norska och finska marknaden. I Norge var det svag utveckling inom apoteks- och fackhandeln, samt i Finland fortsatt svag privatekonomisk marknad, vilket får aktörerna att hålla lägre lager- nivåer. På den svenska marknaden ökade däremot försäljningen, främst hänförligt till ökad försäljning för varumärkena Friggs och Dalblads. I Norge så sades ett försäljningsuppdrag upp med en nettoomsättning om 65 SEKm vilket avslutas i slutet av 2015. Norge hade totalt en nettoomsättning på 395 SEKm för 2014. Enligt bolaget pågår det aktiviteter för att kompenserara för bortfallet. Rörelseresultatet för Q215 förbättrades till 13 SEKm (12 SEKm), samt resultatet efter skatt till 12 SEKm (8), vilket dock var under vår prognos om 18 SEKm. Kursutvecklingen för EUR och USD mot den svenska respektive norska kronan medförde ökade kostnader för varuinköp, som ännu inte kompenserats av uttagna prishöjningar i nästa led.
Förvärvet av Urtekram ger en starkare plattform
Under Q215 så förvärvade Midsona Urtekram International A/S (Urtekram) med tillträde från 1 juli, vilket framgick i tidigare utskick från EPaccess efter annonseringen av förvärvet. Urtekram har en ledande position inom ekologiska livsmedel i Norden. Genom förvärvet breddar Midsona sin produktportfölj med egna varumärken inom ekologiska tillväxtsegment, dessutom etableras Midsona i Danmark och stärker därmed positionen i Norden. Via förvärvet blir Midsona framförallt mer attraktivt för licensieringsuppdrag av internationella aktörer med sin breda närvaro. Engångskostnaderna för effektivitets- åtgärder i samband med förvärvet beräknas belasta Q315 med cirka 10 SEKm. Fokus för Midsona resterande del av 2015 blir på integration av Urtekram.
Prognosförändringar
Efter förvärvet höjde vi vår försäljningsprognos för 15E med 24 procent och för 16E med 47 procent. EBIT-prognosen för 15E höjdes upp med 12 procent och för 16E med 24 procent. Efter Q2 rapporten så justeras EBIT-prognosen ner för 15E, men lämnas i övrigt för 16E och 17E med endast mindre justeringar. Villkoren för nyemissionen i samband med förvärvet förväntas offentligöras i början av augusti, varför antalet nya aktier i denna uppdatering inte har kunnat justeras för.